2017-02 Het vertrek nadert

19 september 2017 - Doetinchem, Nederland

Tijd vliegt. In onze werkkamer verzamelen zich steeds meer spullen voor de naderende reis. Handschoenen, verbandmaterialen, schroefjes en pinnen om botten aan elkaar te zetten, bestellijst van Hilde, enzovoort. Van alle kanten worden we geholpen. Patiënten brengen hun oude medicijnen en verbandmiddelen, L&R heeft een vrachtje gips afgeleverd en de zoon van Gabi, Jarek, heeft persoonlijk de pennen uit zijn inmiddels genezen gebroken arm gedoneerd. Allemaal voor Afrika.

Er zitten ook giften bij die me meer persoonlijk raken. “Over” na het overlijden van mijn oom Juul en van een goede kennis van mijn moeder. Die kennis heeft een belangrijke rol gespeeld in een grote donatie van de kerk van Nieuwenhoorn aan Stichting Vrienden van Sengerema Hospital. Ik kende hem nog van vroeger. Zijn vrouw had een zak met medicijnen aan mijn moeder meegegeven.

Mijn tante zei toen ik kwam afscheid van oom Juul kwam nemen dat ze nog medicijnen voor me had. Ze zorgde dat ze via mijn ouders op tijd bij mij waren om mee te nemen. Het overvalt met telkens weer hoe mensen in al hun verdriet blijven meeleven met onze missies. Ontroerend en bijzonder.

Vanavond was de grote inpak-sessie. Heleen was in haar nachtdienstweek speciaal vroeg opgestaan om te komen inpakken. Ook de koffers van Annelieke, die nog aan het werk was. Alle verzamelde spullen werden uitgesorteerd  in nu-ooit-nooit en  de koffers werden volgestouwd tot 23 kilo. Er is nog één koffer waar nog wat spullen in kunnen, voor 't geval dat we nog last-minute bestellingen uit Sengerema krijgen. Anders vullen we hem af met handschoenen en verbandmiddelen.

Daarna namen we nog even de meer algemene dingen door om in te pakken: wel handdoeken, geen beddengoed; klamboe's zijn er. Nemen we kaas en hagelslag mee of eten we wat de pot schaft? Een flesopener is wel handig. Die is altijd kwijt op de OK en dan moeten we de flesjes frisdrank zien te openen aan elkaars kroonkurk of aan de deurpost. Ik ben daar nooit echt handig in geworden… M’n pondje ingesealde kaas van kaasboer Christian gaat in ieder geval ook mee. Als ’t niet op gaat op brood kan het altijd nog bij de borrel ‘s avonds. En ik moet nog een paar zakjes drop halen voor zuster Marie José. Daar is ze gek op.

Nog maar 3 nachtjes slapen…

1. Gaabs:
    19 september 2017
    Hey Suus, dat klinkt al zo goed als klaar voor de reis! Fijn dat je je ervaringen kunt delen en het wiel niet elke keer opnieuw hoeft uit te vinden. Werkse nog de laatste paar daagjes, knuffel het thuisfront goed! Ik volg je avonturen en hoop je in goede gezondheid weer te zien. xx
  2. Susan:
    19 september 2017
    Jij bent snel...! Ik zal t doen hoor, dat knuffelen. Veel plezier bij de koning morgen 😄
  3. Karen Veldkamp-Visser:
    20 september 2017
    Wat geweldig dat je dit weer kunt doen en dat we mee kunnen lezen en genieten van alle ervaringen. Succes met de laatste loodjes. 💋 Vanuit Brielle!
  4. Margreet:
    20 september 2017
    Ik wens jullie weer een heel goed verblijf en dat jullie veel mooie dingen kunnen doen.
  5. Anja Ruesink:
    20 september 2017
    Wat mooi om dit verhaal te lezen...best wel ontroerend. Heel veel succes weer .Ik vind het zo geweldig wat jullie doen!!!
  6. Caroline:
    20 september 2017
    Ik volg je graag en hoor ook graag wanneer ik de rolstoel kan afleveren en waar die heen moet.
  7. Dayenne:
    20 september 2017
    Susan, ik wens je weer hele fijne weken met heel veel voldoening, ook voor je collega's die mee gaan.
    Zoals elke keer kijk ik weer uit naar je mooie verhalen en prachtige foto's.
  8. Felix van Lammeren:
    20 september 2017
    Heel veel succes in de komende weken! De mensen zullen blij zijn dat jullie weer komen! Dat jullie maar veel goed werk mogen doen!
  9. Suse:
    20 september 2017
    Lieve Suus, wat geweldig weer!
    Ik denk dat dit een extra dimensie geeft aan het mooie werk wat je al doet.
    Ook namens Arend wensen we je veel voldoening, succes en ook heel veel plezier. Sterkte voor je achterblijvers! Heel veel liefs van ons😍😘
  10. Trees Snijder:
    20 september 2017
    Ohhh fijn he dat het weer bijna zover is. Heel veel werkplezier daar en geniet ook van het mooie Afrika. Begin november mag ik weer. Goede reis xx
  11. Anita Visscher:
    20 september 2017
    Beste Susan, ontzettend goede en vruchtbare reis! Ik hoop dat jullie weer erg veel mensen kunnen helpen door middel van jullie inzet! Ik volg je verhalen, blijf stiekem een beetje jaloers.
    Groetjes van Anita Visscher
  12. Riet klein Tank:
    20 september 2017
    Goede reis en succes met jullie prachtige werk!Heb er heel veel respect voor....
  13. Lianne:
    En daar gaat ze weer!
    Mooi mens, goed hart.
    Doe voorzichtig, heel veel plezier en maak er weer iets moois van.
  14. Annemijn:
    20 september 2017
    Jeeej de verhalen komen weer :-)
  15. Asveld Tonnie:
    20 september 2017
    Een hele goede reis, ik kijk echt uit naar de verhalen van je mooie werk veel plezier en doe vooral voorzichtig he. Xxx
  16. Anja Wissink:
    20 september 2017
    Heel veel succes en plezier met Dit goede en mooie werk! Ik ga je volgen. Wil stiekem ooit wel een keer met je mee.
  17. Jorieke Wentink:
    21 september 2017
    Susan, heel veel succes en plezier in Sengerema.! Ik heb je niet persoonlijk succes kunnen wensen dus doe ik het maar zo.. ook voor de andere collega's. Goede reis allemaal.
  18. 21 september 2017
    Beste Susan en collegae, veel succes en een goede reis toegewenst. Wat moeten ze blij zijn dat er zo'n kanjer naar Sengerema komt!! Lieve groet .