2018-30 Hapa kazi tu

13 oktober 2018 - Mwanza, Tanzania

Ook deze laatste morgen ben ik vroeg wakker. Ik draai me nog een keer om, maar als Charissa onder de douche sluipt besluit ook ik op te staan. We drinken een kop koffie op het terras. Met uitzicht op het Victoriameer gaan onze gedachten over de afgelopen weken en bespreken Charissa’s plannen voor de toekomst. Geweldig hoe je met zo’n uitzending collega’s op een andere manier leert kennen. Intenser.

Als we Paco het terras op zien lopen gaan we aan het ontbijt. Ik neem een stevig ontbijt met papadums met aardappel-tomatensaus en vers fruit, want het duurt even voor we de volgende maaltijd kunnen nuttigen vandaag. Veel te snel naar mijn zin is het tijd om naar het vliegveld te gaan.

Kapama, onze gids van het eerste jaar, is onze koffers aan het inladen. Het doet me altijd goed hem te zien. Ik vraag hoe het met hem gaat, en met zijn kinderen. Trots verteld hij dat zijn oudste studeert en de tweede op de middelbare school het ook goed doet. Ik geef de grootte van mijn jongens aan en hij is geamuseerd-verbaasd.

Dan is het toch echt tijd om te vertrekken. Als ik Gillian omarm komen de tranen. We hebben zo naar deze missie toegeleefd. En we hebben in een korte tijd zoveel meegemaakt. Het is alsof we gisteren zijn aangekomen maar als we terug denken aan de eerste dag in Mwanza lijkt het maanden geleden. En dan ineens is het klaar.       Tijd blijft een ongrijpbaar begrip.

Kapama rijdt met beleid het terrein af. "gordels om" roept hij naar de achterbank. Hjalmar, Charissa en Gillian zwaaien ons uit. De jeugd blijft achter in het hotel voor een volgend avontuur. De oudjes vertrekken naar huis en haard.

In het toestel van Precision Air kijk ik uit 't raam en probeer de laatste beelden in me op te zuigen. Als we boven de bewolking uit stijgen richt ik me op mijn leesboek.

Het Italiano papiertje geeft aan dat ik tot bladzijde 52 ben gekomen op de heenweg. Al sla je me dood heb ik geen idee meer waar het over gaat. Het is een Karin Slaughter, dus het zal over een moord gaan. Ik blader een paar bladzijdes terug en lees een stukje. Geen enkele herkenning. Geheugen gewist.

Daarom ben ik hier zo graag. Terug baar de kern en even niet denken aan al het gedoe in Nederland. De zorg focust zich op wat ik het liefste doe: de dagelijkse praktijk. Mensen helpen, opereren, samen plezier hebben op het werk en in het werk en eer hebben van je werk.

Natuurlijk is er ook hier gedoe. De beperkte middelen, geen packs, het Afrikaanse tempo, patiënten die bang zijn en niet komen opdagen of eerst naar een traditionele arts gaan en dan (te) laat bij de echte dokter aan komen.

Maar er is ook veel plezier, enthousiasme en warmte.

En er zijn vooral geen eindeloze en in aantal steeds toenemende besprekingen en vergaderingen met alle geledingen uit het ziekenhuis, commissies, subcommissies, klankbordgroepen en hoe ze allemaal ook mogen heten. Besprekingen met mensen die zichzelf veel te serieus nemen, die geen zelfspot hebben en zich druk maken om dingen die de energie niet eens waard zijn. En waarin iedereen zijn zegje wil doen, resulterend in eindeloos herkauwen tot er poep over blijft.

In Tanzania wordt gewoon gewerkt. Hapa kazi tu - de slogan van de huidige president. Eigenlijk bedoeld om een einde te maken aan corruptie en schaduwwerkers, werknemers die wel op de loonlijst staan maar nooit aanwezig zijn. Om te zorgen dat er enkel en alleen gewerkt wordt. Ze zijn er nog niet, maar het begin is er.

Kunnen wij alsjeblieft ook weer gewoon terug naar waar het om gaat: hapa kazi tu...?!.

Ik blader terug naar het begin van mijn boek. “Voor mijn lezers…”

1. Anja vd Boom:
    13 oktober 2018
    Welkom terug! Fijn dat je het zo goed hebt gehad waar je met veel plezier/tevreden op terug kunt kijken. Je levendige schrijfstijl maakt het voor ons , thuisblijvers, een soort film. Alsof je erbij bent. Geniet van het weerzien met je mannen en tot volgende week🙋‍♀️
  2. Edwin:
    13 oktober 2018
    Lieve schat geniet nog even na van dat lege hoofd, dat is wat JIJ nodig had. Hoewel deze binnen een paar dgn weer volloopt. Dus geniet van de lucht en de energie die je hebt gekregen. We kunnen niet wachten tot we je weer kunnen knuffelen. De hereniging voelt altijd beter dan het laten uitzenden. Heb hier alles( lukt natuurlijk nooit) op orde. Ok hier heb je dan rust. Lekker middagtukje doen na 24 uur wakker zijn.
    Tot morgenvroeg. 😘😘😘
  3. Astrid:
    13 oktober 2018
    2 weken lang weer genoten van je verhalen Susan.
  4. Pa Lemson:
    13 oktober 2018
    Ik zal je blogs missen .
  5. Rian:
    13 oktober 2018
    Mooi samengevat waarom ik het toch zo heerlijk vind om hier te werken en niet in nederland!
  6. Elsbeth:
    13 oktober 2018
    Dank je wel dat je ons deze weken hebt laten mee beleven! En zo waar je laatste alinea's. Terug naar wat echt belangrijk is... Goede reis naar huis!
  7. Hennie van den Bosch:
    13 oktober 2018
    heel erg bedankt voor je prachtige blogs !!
  8. Sabine Dearden:
    13 oktober 2018
    Ik sluit me aan bij alle anderen, je schrijft zo beeldend, voor de achterblijvers net alsof je erbij bent, dank 🖐🏼
  9. Annemijn:
    13 oktober 2018
    Geweldig om alle verhalen weer te hebben gelezen.. heb genoten van alle blogs; je hebt alles zo intens beschreven. Wel thuis en tot volgende week 😘🍀
  10. Wendy De Doncker:
    14 oktober 2018
    Lieve Sus. Ik heb met zoveel enthousiasme, vaak met ontroering, steeds jouw verhalen gelezen, vol verwondering en bewondering voor jou. Fantastisch werk heb je daar verricht, vaak in onvoorstelbare omstandigheden. Respect hiervoor lieverd. Jij hebt zeker jouw hemel dik verdiend. Nu terug naar Nederland, bij je familie en herenigd worden met Edje en jouw jongens, en een dikke pluim trouwens ook voor jou Ed, hoe je de boel thuis op orde hield en dankzij jou Susan zorgeloos haar kroost kon achterlaten, liefdevol gesteund door jou.
    Geniet van de thuiskomst samen en toch ook even bekomen de volgende dagen van de cultuurschok en alles wat je meemaakte de afgelopen 2 weken. Dikke knuffel ❤😘
  11. Caroline:
    14 oktober 2018
    Welkom thuis!! Ik heb genoten van je verhalen en me suf geprint ;-) Thuis wacht weer een stapel irritante administratie, dbc's en nog meer onzin. Maar ook je mannen en je lieve ouders! Bovendien komt Pepijn je volgende week pesten dus verheug je er maar vast op! We spreken snel af voor die borrel!
  12. Patty Lemson:
    14 oktober 2018
    Hapa kazi tu. Ook een mooie slogan voor het onderwijs, Susan! Al zóveel (oud)collega's het onderwijs uit zien stappen vanwege de vergader- en rapportagedruk.
    Een wijze Tanzaniaanse les voor veel bedrijfstakken in Nederland!
  13. Ingrid:
    14 oktober 2018
    Heb weer ontzettend genoten van alle verhalen, foto's en video's! Dank je wel. Hoop dat jullie een goede terugreis hebben gehad, geniet nog even van thuis voor het "Slingeland-leven" weer begint!
  14. ROB EN COR:
    14 oktober 2018
    Fijn om de verhalen te lezen
  15. Marja:
    14 oktober 2018
    Heel mooi allemaal geschreven, of we er ook echt bij waren. Jullie hebben weer veel dankbaar werk mogen verrichten. Voor nu een goede terugreis.
  16. Sandra:
    14 oktober 2018
    Wat een prachtige verhalen...ik heb weer genoten!
    Bedankt!
  17. Roos:
    14 oktober 2018
    Wat een verhalen, lijkt wel of wij er ook bij zijn, wie heeft Karin Slaughter nodig als je Susan Lemson heet, succes met de reis en geniet weer van de familie.
  18. Dayenne:
    15 oktober 2018
    Dank voor de prachtige, beeldende verhalen. Ik heb weer genoten.
    Jullie hebben geweldig werk geleverd.
  19. Trudy:
    15 oktober 2018
    Genoten van je prachtige verhalen, respect voor jullie geweldige onvoorwaardelijke inzet. De wereld daar maar ook hier wordt er mooier door!
  20. Annie van Strien:
    17 oktober 2018
    lieve Susan, ik zit in het slotakkoord door een week vakantie waarin ik jouw verslagen miste. Nu dus de tijd nemen en er voor gaan zitten. Dank je wel dat we weer mee mochten reizen en kijken. Wat een prachtige weken! Een Joods gezegde luidt: wie één mens redt, redt de hele wereld - kan je nagaan...
    Meisjelief, dank - ook voor het hele team. Liefs Jaap en Annie