Internationale Refereeravond op dinsdag

5 oktober 2022 - Sengerema, Tanzania

We lopen tegenwoordig meestal via de achteringang langs de technische dienst van en naar ons containerhuis. Daar staat ook de ambulance met chauffeur klaar om uit te rukken. Ik maakte een foto, en vroeg hoe het ging. “Goed”. Hoe gaat het met het werk? “Slecht! De ambulance is slecht. Hij is 30 jaar oud. Hij is verouderd en vaak stuk.” Hopelijk lukt het met SimbaHealth snel om €50.000,- in te zamelen dan kan hij zijn werk goed doen.

464E55AF-47F8-4786-AC0D-B39546D2881F

“Thuis” op de veranda zaten we nog aan de koffie toen de mzungu’s (blanken) al aan kwamen lopen. De tropenartsen-in-opleiding van het Slingeland hadden samen met de tropenartsen-in-opleiding in Sengerema een refereeravond georganiseerd. De beamer van de co-assistenten werd geïnstalleerd, een laken opgehangen en we waren er klaar voor. Lisa en Iris hadden zelf bitterballen gemaakt volgens goed chirurgisch gebruik. Wanneer je een nieuwe ingreep hebt gedaan (uiteraard onder supervisie en mits patiënt zonder problemen naar huis is gegaan) moet je bitterballen trakteren. De meiden hadden o.a. allebei een stoma opgeheven, Lisa had een gescheurde milt verwijderd en Iris een fixatie aan de buitenkant van een gebroken been geplaatst. Genoeg reden om te trakteren. Maar gezien de inspanning om het zelf te maken was 1x trakteren afdoende voor alle ingrepen samen. De Tanzaniaanse kinderen die met hun moeder mee kwamen iets met Jiska regelen vielen met hun neus in de boter en kregen er ook een!

6CE637AF-B739-45DB-8548-EE345C6A2021E4493530-8949-49C0-BA8C-DCCFBF4058B2

De zoom werkte niet helemaal perfect maar uiteindelijk konden we van start. Lisa en Iris hadden leuke en interessante verhalen voorbereid over veel voorkomende aandoeningen hier: maagperforatie en verstrengelde dikke darm. Vera presenteerde vanuit Nederland nog 2 patiënten met een maagperforatie en hoe we dat in Nederland aanpakken. Erg leuk om op deze manier kennis en ervaring te delen. Goed gedaan! En goede opkomst: 13 personen in Sengerema en een hele groep in Slingeland.

5F3CA5C1-16C7-44E2-984B-526A266A842F098C8173-9B6E-4B88-B66B-6032C0708C26CE47A510-179C-47E9-A64C-531DCA734ABA

Natuurlijk werd er nageborreld want de meiden hadden het toch wel spannend gevonden en een biertje verdiend. En co-assistent Lisa werd vast gelegd in haar eigen stoel die aan het containerhuis was gedoneerd.

Toen de meute was vertrokken gingen wij aan tafel en daarna koffers pakken. Morgen (woensdag) alweer de laatste dag opereren…

1. Jan Buseman:
    6 oktober 2022
    De techniek staat voor niets. Was je weer een klein beetje in Doetinchem door deze zoom verbinding.