Overal vlaggetjes

24 september 2022 - Sengerema, Tanzania

Na onze uitdagende vliegreis naar Mwanza konden we uiteindelijk douchen en eten bij Ryans Bay. Oh wat was dat fijn. We waren vol met verhalen en oververmoeid. Na een heerlijke nacht in het hemelbed, volgende dag vroeg op, ontbijten en op naar de boot. De korte reis naar de boot was al prachtig,  dat was het enige woord wat ik kon uitbrengen.

Iedereen is zo kleurrijk gekleed. Zelf de bussen zijn kleurrijk. Wachtend op de boot heb ik mijn ogen uitgekeken. Mijn eerste kennismaking met de Maribu en wat zijn ze lelijk. Maar prachtig om te zien. De Bismark bewonderd en toen mochten we de boot op. Het is een hele organisatie om alle voertuigen achteruit op de boot te krijgen, maar het is gelukt en zo konden we met de eerste boot over het Victoriameer richting Sengerema. Ook op de boot heb ik mijn ogen uitgekeken.

En toen......begon de uitdagende autorit van ongeveer een klein uurtje richting Sengerema.  Ik was blij dat ik niet net had gegeten. Laat maar zeggen, het was schudden voor gebruik ritje. Ik heb pas asfalt gezien in Sengerema. Daarvoor zand en heel veel kuilen. Maar het prachtige uitzicht over landbouw en dorpjes maakte heel veel goed. Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar die mislukte door de kuilen.

Aangekomen in het containerhuis uitladen bakje koffie met stroopwafels en hup door naar de OK. Het is maar een klein stukje lopen, maar ik was gelijk de weg al kwijt. Ik had meer oog voor alles wat er om me heen gebeurde dan de weg er naar toen. Alles mensen zijn zo kleurrijk met de doeken die ze om hebben. Ik overal de vlaggetjes in die we hebben verkocht voor het goede doel. Beleving van een Ziekenhuis in Nederland is totaal anders dan hier in Sengerema.

De kleurrijke was op het ziekenhuis terrein

Aangekomen op het operatiecomplex gelijk omkleden en kennismaken met iedereen. Want Susan had een schildklier op het programma staan. Bij deze operatie ben ik gaan assisteren en Happy heeft geinstrumenteerd. Ik moest ff een knopje in mijn hoofd omzetten. Handenwassen eh waar is de zeep en waar zijn de nagelborstels?? en hoe moet ik mijn handen afdrogen??

Handen drogen

Gelukkig hadden ze een handendrogen en hij deed het heel ff. Oke de ok binnen, pff warm, eh handendesinfectie ah daar spiritus. Stoffenjassen en afdekmateriaal was ff wennen, ben blij dat we in het Slingeland niet zulke dikke jassen hebben met soms te korte mouwtjes. De verbazing werd ff steeds groter, te grote steriele handschoenen,  gazen zonder looddraad en de gazen worden gewoon verknipt. Over het instrumentarium kunnen we ook discuseren, orthopedisch instrumentarium voor een schildklier, maar het werkte. Het is behelpen met de spullen die je hebt. Oké dacht ik, welkom in Afrika.  Ik merk dat ik mij heel snel heb kunnen aanpassen en aan het genieten was van wat er allemaal gebeurde. Het contrast is zo groot.

Ik denk dat ik nog nooit zo gezweet heb tijdens een operatie, maar gelukkig deden ze ff de airco aan op de ok (die lekte). Helpt ook tegen vliegen op de ok. Powi hebben ze nooit van gehoord. Ramen en deuren staan gewoon open. Iedereen loopt in en uit en het kan ook zijn dat je als operatieteam alleen staat zonder omloop en anesthesie. Zeker als er eten wordt bezorgd op de OK.

Lunchen

Ook worden je instrumenten door je omloop opgeruimd, terwijl je nog aan het opereren bent. Ook ff wennen, want dan denk dat je nog iets kan pakken, oh is al weg.

Na de late lunch, kwam er een spoedoperatie binnen. Er was een jonge jongen van de auto afgevallen en had verdenking miltruptuur. Hoppa spullen klaarzetten en aan de bak. Samen met Lisa (tropenarts) en Erik aan de bak. De patiënt lag al ff tijdje op de operatiekamer, terwijl iedereen aan het eten was. Tja kun je in Nederland niet voorstellen,  maar gelukkig was de patiënt stabiel.  Het is roeien met de riemen die we hebben en de operatie is prima gelukt. Patiënt via een brancard naar de IC gebracht.  Ok poetsen en op naar de volgende operatie.  Ik heb Erik geassisteerd bij een standscorrectie van beide benen bij een kindje van 4 jaar. Voor deze kinderen heb ik 100 km hardgelopen.

Gipsen na standscorrectie

Erik werd weggeroepen om naar de operatiekamer te gaan waar keizersnede's worden gedaan. Jiska kwam me halen, misschien hadden ze van mij ook extra handje nodig. Er was een vrouw met buitbaarmoederlijke zwangerschap. De operatie was lastig. De tropenarts had hulp nodig. Gelukkig is de het goed verlopen en konden we met een gerust hart terug naar het operatiecomplex

Ondertussen was het al donker geworden buiten. Laatste spullen uitzoeken,  in het donker want stroom viel uit en steriliseren voor de volgende dag. Omkleden en nog even langs de IC. Na een drukke voldane dag, op naar het containerhuis.  Eerst opfrissen,  want we hadden gezweet en we waren beetje hongerig geworden, het was ondertussen al 20 uur geworden. Het eten was heerlijk, we hadden een Tanzaniaanse maaltijd. We hebben de dag doorgenomen onder het genot van een biertje en de avond afgesloten met een heerlijke whisky (die we al 2 dagen aan het meesjouwen waren en alle controles heeft overleefd). Op Schiphol heeft ieder een goede fles whisky meegenomen, omdat dit een traditie is, volgens Jan Ammann.

Vrijdagochtend vroeg opgestaan om optijd te zijn bij de overdracht. Deze begon om 7.30. Zuster MarieJose zit de overdracht voor. Jan en Susan zijn al vaker geweest in Sengerema en wisten wat er ging gebeuren. In een keer ging iedereen staan er werd er gebeden. In het Swahili werd er een soort onze vader opgenoemd,  gelukkig stond dit op een geplastificeerd papiertje. Na de overdracht snel naar huis, spullen pakken en op naar de OK. Onderweg toch nog ff snel langs de IC om de jongen van de miltruptuur te beoordelen.

Erik zou een man met een externe fixatuur opereren.  Het zou handelen naar bevinden worden, omdat we niet goed wisten of het bot nu wel of niet genezen was. Deze patiënt had een open botbreuk gehad van zijn boven en onderbeen. Daarna nog een flinke infectie erbij gehad. Nu maar eens kijken,  want gaf pijn aan de pinnen die in het bot zaten. We hadden alle instrumenten de dag van te voren bekeken en laten steriliseren. Het leek net een heuprevisie. Genoeg instrumentensets, maar te weinig ruimte, dus staat alles overal en laat je het ook gewoon staan.  Erik wilde eerst ff met rongten de fractuur bekijken. Dus rongtenbuis inrijden en loodshorten aan. Ik vond het grappig te zien hoe het personeel een rongtenshort aan moest doen. Erik heeft rongten 2 weken geleden geïntroduceerd. Ik stond al steriel, dus voor Erik de taak om het personeel ff te scholen in het aantrekken van een rongtenshort. Er waren mensen op de gang die ff binnen kwamen kijken en ook zo'n jas aanwilden. Ze vonden het wel interessant maar hadden geen idee waarom. Na onsteriel de externe fixatuur te hebben verwijderd en onder rongten goed te kijken, hadden we besloten nu niets te doen en hem over 2 weken in te plannen om platen en schroeven te plaatsen. Nu gehele been ingipsen. Ondertussen was het al half 12 geworden. Snelle wisseltijden en snel werken kennen ze niet. In- en uitleidingen duren ook lang.

Operatiekamer

De rest van de dag het ik besteed om te tropenarts bij te staan bij een arm amputatie. De patiënt had gangreen, iets wat we in Nederland niet vaak zien. Eigenlijk best een zielig verhaal.  Deze patiënt is gewoon gedumpt in het ziekenhuis zonder spullen en geen familie.  Hier is het zo dat de familie voor je zorgt on het ziekenhuis.  Je familie zorgt voor eten en drinken voor je. Eigenlijk is het ook zo, geen geld geen hulp. Pff kun je niet voorstellen. Gelukkig hebben we deze jongen kunnen helpen met materialen en medicatie die we meehebben genomen vanuit Nederland.

Arm-amputatie door Iris

Jiska heeft me een rondleiding gegeven door het ziekenhuis en over de diverse afdelingen.  Je merkt dat ze ons als team zo waarderen.  Ze lopen bijna met de dossier achter je aan voor hulp. We zijn tevens in de keuken geweest van het ziekenhuis.

Onze lunch wordt bereid. Alja controleert even

Na de lunch heb ik de nieuwe studenten was instructie gegeven en hoe ze zich steriel moesten aankleden. Daarna de namen van het instrumentarium doorgenomen en wat doe je ermee. Gelukkig had ik Jiska als tolk. We hebben er een soort quiz vangemaakt. Iedereen vond het zo leuk dat ze allemaal ff een kijkje kwamen nemen. Tevens kreeg ik les in het Swahili.

Instrumentenonderwijs

Uiteindelijk was het al weer laat geworden, maar konden we nog niet weg. Er werd een verdenking maagperforatie aangekondigd.  Erik en Jiska gingen naar huis om te eten. Jan, Susan en ik zijn gebleven. Happy had dienst en ging instrumenteren. Ik ging omlopen en kreeg instructies hoe spoelvloeistof op te warmen. Gewoon water in de pan, de flessen erin, op het vuur zetten en na 5 tot 10 minuten terugkomen. In Nederland hebben we gewoon een warmtekast. Deze methode was ff nieuw voor me.

Warm spoelvloeistof maken

Opwarmen van water

Ondertussen was het al bijna 21 uur en konden we uiteindelijk naar huis om te eten en te douchen. Na 2 hectische en lange dagen op naar het weekend.

Groetjes Alja

1. Marja:
    Diep respect !
  2. Maria Schenning:
    24 september 2022
    Wat een uitdagend en geweldig werk verrichten jullie,petje af voor jullie allen!
    Hartelijke gr Maria
  3. Jan Buseman:
    24 september 2022
    Nou nou. Je bent flink aan het werk geweest de laatste 2 dagen. Nu 2 dagen wat rust. Geniet van je vrijedagen . Ik denk dat er voor de volgende week weer een heel progamma is.
  4. Nieneke:
    24 september 2022
    "Mooi" dat je hebt kunnen zien waarvoor je hebt gerend. Succes met het creatief worden in het zoeken van andere methodes.
  5. Rika:
    24 september 2022
    Met ver- en bewondering verslag gelezen. Wat hebben jullie veel werk verzet.
    Wat me bijzonder trof was dat er gebeden werd…..
    Ook hier wordt voor jullie gebeden
    Lekker uitrusten nu! 😘
  6. Lobke:
    25 september 2022
    🙏 respect voor jullie allemaal!! 🙏🍀🍀💪👍😘
  7. Bernadine en Jeroen:
    25 september 2022
    Goed bezig iedereen! Wat een avontuur en een improvisatie!
  8. Van der Lei Hannemieke:
    25 september 2022
    Brings back memories Alja alweer. Er lijkt niet heel veel veranderd qua kleuren en kuilen :-). Mooi werk. Zou met liefde met je meegaan. Succes verder en wat leuk om mee te lezen.
    Habari Mzungu :-)!
  9. Trees:
    25 september 2022
    Wat leuk om via je blog te weten wat je meemaakt. Wat zal alles wennen zijn. Gelukkig kun je snel schakelen en idd. Roeien met de riemen die je hebt. Al goed werk verzet en er volgt vast nog veel meer. Fijn weekend !!
  10. Albertine:
    25 september 2022
    Wat een andere wereld, indrukwekkend en soms ook schokkend. Veel succes met jullie hulp, inzet en kennis! Ze zijn zoals ik lees super blij met jullie!🍀
  11. Antje Koetje:
    25 september 2022
    Wat geweldig werk verrichten jullie daar. En wat een verschil met jullie Singeland zh. Heel veel succes allemaal en we blijven jullie volgen. Grote klasse.
  12. Francis:
    25 september 2022
    Super werk Alja en heel veel succes ik lees mee wat je allemaal meemaakt.
  13. Marion:
    25 september 2022
    Heel mooi om te lezen en wat een dankbaar werk doen jullie daar
  14. Yvonne:
    25 september 2022
    Zo leuk om te lezen, andere manier van werken, mensen zo dankbaar. Dat maakt het erg bijzonder (ik krijg weer allemaal fijne herinneringen van Ethiopie ❤️) Goede tijd samen
  15. Femke Clappers:
    25 september 2022
    Wat een ervaringen, nu al. Geweldig wat jullie doen, echt respect Alja!
  16. Kirsten:
    heel herkenbaar @Alja
    geniet vooral
  17. Ineke Mensink:
    25 september 2022
    Prachtig dat jullie daar zoveel mooi werk kunnen leveren. 🙏
  18. Gerd:
    25 september 2022
    Dit ga je nooit meer vergeten Alja!
  19. Iris:
    Al een goede vuurdoop heb je gehad zeg! Welcome in Africa 😁
    Heel veel succes komende dagen, ik lees met alle plezier mee
  20. Anne Marie:
    25 september 2022
    Heerlijk om mee te kunnen genieten van jullie verhalen.
  21. Anita Lucassen:
    Respect voor jullie allemaal. Wat zijn jullie een toppers 👍
  22. Roos:
    26 september 2022
    tja dan realiseer je de luxe die we hier hebben. Succes allemaal
  23. Camille:
    26 september 2022
    Wat een belevenis en wat een prachtig werk. Heel veel suucees nog.
  24. Fleur Smit:
    27 september 2022
    Geweldig om te lezen! Zet hem op daar. En goede traditie van Jan Ammann ;)