Woensdag

30 september 2022 - Mwanza, Tanzania

“Heb je thee genomen..?” Vraagt Jiska. -“Ja, waarom..?” Vraag ik. Jiska neemt me mee naar de wasbak waar Anastasia net de waterkoker heeft leeg gegooid in een afwasteil. Er drijven zeker 50 kleine mieren in. Gekookt. Ik had wel thee genomen maar er dreef niks in, dankzij het filter in de tuit. Thee met extra aroma dus. Lekker.

06161054-7E79-40F4-962A-184FF0720D54

Bij de visite ging het goed met alle patiënten behalve het jongetje met tyfus. Die had nog steeds een hele bolle buik. Nu al 4 dagen na operatie. Jiska legde de moeder uit dat het niet goed genoeg was en we de buik nog een keer zouden schoonmaken vanmiddag. En ze leerde moeder het stoma zakje wisselen.

8A0D3717-A6E0-4D42-BFB7-E3B50F3BB076BC0B300D-AA54-4E12-A84F-76CC7148EDF5

In de ochtend  stond er een schildklier operatie op het programma. Een middelmatig maatje en daardoor goed te doen qua operatie, en een rechttoe-rechtaan liesbreuk operatie. Maar het programma vulde vanzelf. Lisa had op de spoed een ziek jongetje gevonden. Hij had buikpijn en koorts en een pijnlijke zwelling in de lies. De dokter op de SEH was aan het wachten op uitslagen. Maar als er echt darm beklemd zit in de lies is dat een reden om snel door te pakken. Dus AIGT-io Lisa had contact gezocht met de Ok en met ons om hem te opereren. Samen met co-assistent Lisa (lekker makkelijk, Lisa-1 en Lisa-2) visten we een darmlis uit de lies en herstelden het breukje. De darmlis was heel donker van de beklemming maar trok gelukkig helemaal bij. Goede actie dames!
Om de buik van Brighton opnieuw te spoelen kreeg ik een OK jas maatje 142: veel te kort en mouwen tot je ellebogen. Toch maar een andere gevraagd. De operatie was nodig: er zat pus in de wond en in de buik zaten een heleboel mini-abcesjes. Geen nieuwe perforatie gelukkig. Met goed spoelen moet het nu dan echt goed komen.

Op de IC lag ook nog steeds de man die van de vrachtwagen was gevallen met lelijke beenbreuk en hersenletsel. Intussen had hij wel zijn ogen af en toe open maar knapte verder niet op. Aan zijn been was hij nog niet geopereerd omdat het van zijn hersenletsel af hangt of een stabilisatie  van zijn been zinvol is. Aangezien hij nu niet loopt is tractie genoeg. Maar we hebben geen beeld van de ernst van zijn hersenletsel om een grove uitspraak over prognose te kunnen doen. In overleg met de familie ging hij naar daarom st Clare ziekenhuis aan de andere kant van het water voor een CT scan. In de oude ambulance met slechte vering gedeeltelijk over onverharde wegen. Daar wordt zijn brein niet beter van. De ambulance was net weer operationeel want vanwege zijn ouderdom staat hij regelmatig in reparatie. Daarom loopt er via SimbaHealth een inzamelingsactie voor €50.000,- voor een nieuwe ambulance.

De CT leverde een somber beeld met veel bloed in de hersenkamers en forse zwelling van de hersenen. Geen grote wonderen te verwachten helaas. Erik voerde een uitgebreid gesprek met de familie. Moeilijk te begrijpen. Maar operatie aan zijn been is nu echt niet aan de orde.

Eind van de dag pakten we de spullen om naar Mwanza te gaan. Donderdag en vrijdag gaan we opereren in st Clare ziekenhuis waar een paar patiënten zijn verzameld voor ons.

Lisa kwam aanwaaien voor overleg en zag de uitgelaten stemmming en lichtelijke chaos van ons inpakken. “Het lijkt wel een schoolreisje” lachte ze. Zo voelt t soms ook. Ondanks dat de dagen vol en druk zijn hebben we ook veel lol.

De rit was weer vol ohs en ahs van Alja. En nee, dat omheinde gebouw is geen gevangenis.. ze zetten hier gewoon graag een hek overal omheen.

F65375E4-B08D-44E2-87FE-50A758B313B9FE3274E4-F29F-44E8-AF0E-3E8DA3EF4D06

We misten net de pont en genoten van de reuring bij het water. De vissers hadden lampjes omdat het net nieuwe maan was en er kwamen 2 jongens jerrycans water vullen in het meer. Tijdens de overtocht waren tientallen lampjes van vissers zichtbaar op het meer. Het leek wel een lampionoptocht op het water. In het donker kwamen we aan in het hotel. Eten en slapen. Maar eerst nog het praatje voor morgen oefenen en de dossiers van m’n 2 operatie-assistenten doornemen.

A69A4BC0-1486-4A0E-9095-10F4A43CE442

1. Patty Lemson:
    1 oktober 2022
    Wat zijn we hier dan nog steeds schatrijk vergeleken bij deze mensen. En de zorg: eerst je pakketje handschoenen, verbandmiddelen enz. afrekenen voordat je geopereerd wordt....
  2. Jan Buseman:
    1 oktober 2022
    Druk druk druk. Dat is jullie programma zo te lezen. Maar af en toe ook een verrassing. Thee met . . . . een bijsmaak. Jullie blijven goed werk te doen . Vraag mij nu af wat er wordt gedaan in de ziekenhuizen als jullie weer terug zijn. Worden jullie afgelost of moeten ze aldaar dubbel hard werken ?
  3. Anneke Welmers:
    1 oktober 2022
    Succes Suzan! Echt leuk om jouw werkzaamheden via de reisblog te volgen. Gr. Anneke
  4. Ini Moerkerk:
    4 oktober 2022
    Geweldig Suzan om alles via de blog te volgen, zag ook van je moeder leuke foto’s goed werk gr. Ini