34. Vandaag was het weer zo'n heerlijke dag! (door Natasja)

25 maart 2014 - Sengerama, Tanzania

Na een ontzettend gezellige avond weer een gevulde tafel voor het ontbijt. Inmiddels is Sjoerd ook aangeschoven en zijn wij met z'n achten. Vervolgens trekt ieder weer zijn of haar plan in het ziekenhuis.

Ik ga er vandaag voor zorgen dat de ballonnen en give aways goed terecht komen,      daarvoor heeft zuster Marie José de fysio in gedachten. Samen met Jantine
ga ik daar naar toe. De zweetbandjes worden bewonderd (zeer waarschijnlijk nog nooit gezien) en de ballonnen worden vol enthousiasme in ontvangst genomen.....
Maar dan komt het hoe blaas je een ballon op?? Jantine en ik geven een korte cursus ballon blazen en het werkt! We versieren de ruimte een klein beetje zodat de kinderen met de klompvoetjes vandaag een warm onthaal krijgen.

Vervolgens ga ik er voor zorgen dat al onze (overgebleven) voorraad in de juiste         magazijnen komen. Ik doe dat samen met assistente van de Matroni. Ik ben opnieuw verbaasd over de verschillende magazijnen die er hier zijn. En toch ook over de voorraad... Er staan heel veel ingepakte dozen en die lijken er echt al een tijdje te staan. De inhoud is mij onbekend maar wat ik al eerder heb gemerkt is dat er echt onbruikbare soms veel te moderne spullen gestuurd worden.

Terwijl ik op weg ben naar het magazijn kom ik ook in de naai- en strijkkamer! Fantastisch om te zien met een trapnaaimachine worden de OK doeken gemaakt.
In de hoek staat een dame de OK-pakken te strijken.

Ik kom Paulo tegen mijn Rafiki Kubwa (grote vriend) en ga samen met hem naar de andere OK. Voor het C-boog project moet er nog het een en ander gemeten
worden. We kijken naar de ruimte en ook Steven bemoeid zich ermee. Wij zien de C-boog al staan, nu nog voldoende geld verzamelen.

Bij de fysio is er vandaag poli klompvoetjes, een grote hoeveelheid kinderen worden nieuwe schoenen aangemeten, er wordt gegipst, kinderen getroost middels borstvoeding en er worden ballonnen uitgedeeld. Wat een indrukken hier!

Aan het einde van de dag loop ik nog even langs de verloskamers. Er liggen nog 2 dames (naast elkaar) te bevallen... Voordat ik het weet ligt baby 1 al op de buik (jammer gemist).
Jantine biedt aan samen met mij, bij de bevalling van baby 2 te gaan kijken. Ondertussen begeleidt zij de student die deze bevalling mag begeleiden. Op zich verloopt de bevalling zeer voorspoedig, maar wat ben ik blij dat deze bevalling begeleidt wordt door Jantine want wat kan men hier hard en afstandelijk zijn voor de patient, er wordt een mooie zoon geboren. En dan merk ik dat ik iets te weinig gedronken en gegeten heb vandaag, dit in combinatie met de emoties wordt mij iets teveel. Een mooie dag vol emoties zorgen ervoor dat ik het een beetje warm krijg....

Even 2 minuutjes bij komen en dan kan ik er weer tegenaan.                                 Wat een bijzondere ervaringen, wat een heerlijke dag!

1. Edwin:
    26 maart 2014
    Aai over je bol van mij.
  2. ROB EN COR:
    26 maart 2014
    Dag

n Hartelijke groet van Rob en Godelieve !
    We ontmoeten je graag binnenkort
    ( de ouders van Sjoerd)
  3. Mama:
    27 maart 2014
    Natas wat een mooie verhalen kan jij schrijven en wat een veelheid aan indrukken moet jij verwerken! Wel goed op jezelf passen hoor! Susan´s moeder