De Gelderlander haakt aan

10 september 2012 - Doetinchem, Nederland

Aan het einde van een lange operatiedag zat ik nog even uit te puffen op het secretariaat van het OK-complex. De telefoon ging. Of ik er nog was. Het was Saskia de Ree, de PR-functionaris van het Slingeland Ziekenhuis. Ze had groot nieuws!

Gerco Mons, journalist van De Gelderlander, had zojuist toestemming gekregen om met ons mee te reizen om het leven in Sengerema en onze inspanningen in het ziekenhuis en te verslaan. Dat is natuurlijk de perfecte manier om aandacht te krijgen voor onze samenwerking met het Sengerema Designated District Hospital. En voor de inzamelingen die we gaan houden om ziekenhuis en de schoolkinderen te steunen. Ik had meteen weer energie.

Vorig jaar had hij al een mooi stuk in De Gelderlander geschreven over de uitzending van Ton, Erik, Marlieke en Jacobus. Toen had hij al gekscherend gezegd: "volgend jaar ga ik mee". Via Saskia was hij op de hoogte gebracht van de huidige plannen en had hij de stoute schoenen aangetrokken en een verzoek ingediend. En dat was nu dus ingewilligd.

's Avonds belde Gerco voor de eerste informatie. Hij was nog wat beduusd van het onverwachte accoord en moest nu snel van alles gaan regelen. Ik legde onze globale reisplannen voor zodat hij kon kijken welke week het beste uitkwam. De volgende morgen ontmoetten we elkaar in het Slingeland en Gerco besprak met Erik wat hij zoal kon verwachten, waar hij kon verblijven, hoe het contact via mail en mobiel verliep etc. En we konden even aan elkaar "snuffelen". Tenslotte gaan we straks een week gezamelijk op reis...!