01-11-2012 Antwoorden voor groep 8 (Bert)

1 november 2012 - Sengerama, Tanzania

Het gekste dier moet volgens mij zijn: de grote termiet(zie foto ) en de hyena met 5 poten. Er was er een die had er namelijk een in zijn bek ☺ .

Het mooiste wat ik heb gezien is: de kinderen die we blij hebben gemaakt met het geld van de flessen actie en het geld wat ik zelf nog heb ingezameld.

Is het raar om een van de weinige blanken te zijn: nee eigenlijk want ze spreken je gewoon aan . maar soms zijn ze bang. Vaak praten ze swahili, maar ze praten ook engels. Dat is makkelijker want dat kan ik beter. Ik denk dat hun het best wel raar vinden want er zijn niet zoveel blanken hier. Ja wel albino’s dat zijn blanke afrikanen. Maar die heb IK nog niet gezien. Papa wel ,voor bij het ziekenhuis.

Hoe de school heet: dat hadden jullie misschien kunnen zien op een foto. Maar die was zeker te klein. De school heet SENGEREMA PRIMARY SCHOOL. Die bestaat uit drie gebouwen met totaal 1150 kinderen , waarvan er 110 weeskinderen zijn. 10 van hen hebben we daar dus geholpen met kleding en schriften en pennen.
Morgen ga ik Tom en Papa met de zuster nog meer halen. 7 dozen schriften en nog meer schooluniformen. En wat er dan nog over is maken we op aan wat ze nog meer nodig hebbben.

Het lekkerste wat ik heb gehad: in het hotel(ryan’s bay) was dat porkchops(vleespootjes).
Hier was dat wat we thuis ook kunnen krijgen , friet(chipsi).
En hier heb ik ook ugali gegeten dat was erg lekker. Ik heb daar hamburgers mee gemaakt(zie foto). En als laatste de PANNENKOEK. Maar hier heet dat chapatti.

En dan nog de temperatuur: als het niet regent dan zal het ongeveer rond de 30graden zijn.
Anders is het hier 18 graden.

Vragen aan jullie?:

Hoe is het nu in Nederland ,Is het warm of koud.

Staat mijn tafeltje er nog.

Is er nog iets geks gebeurt.

En roepen jullie nog steeds hard door de klas. Hier zijn ze n.l vééééél stiller met véééél meer kinderen.

De rest hoor ik wel als ik weer terug ben.

Groetjes Bert.

1. Groep 8:
    2 november 2012
    Hoi Bert

We hebben je bericht ontvangen.Het is hier nog best koud.Je tafel staat er ook nog. En we schreeuwen nog steeds zo hard!!! ben je maandag weer op school, want dinsdag middag gaan we naar het AOC met een grote bus. En voor de rest is er niks geks gebeurd.

Groetjes Groep 8!