01 Het gaat weer beginnen!

6 december 2014 - Doetinchem, Nederland

Hallo allemaal.

Welkom op alweer mijn 3e reisverslag over ons werk in Sengerema – Tanzania. We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de uitzending van maart 2015. De groep stel ik volgende week voor, want dan komen we bij elkaar om de planning tot vertrek op 6 maart door te nemen en taken te verdelen.

Voor nu heb ik vooral fijn nieuws te melden. Mijn moeder belde me deze week op met de mededeling: "Sinterklaas is weer geweest". Net als vorig jaar mag ik ook dit jaar  € 750,- meenemen van de dames van de bazar van de Nederlands Hervormde Kerk van Nieuwenhoorn.

Het geld van vorig jaar is besteed aan zuigapparatuur voor op de operatiekamers. In maart 2014 was er nog maar 1 zuigapparaat dat werkte, en niet eens optimaal. Er zijn in Sengerema 4 operatiekamers verdeeld over 2 gebouwen. Als je pech had, moesten ze via de achterdeur van de operatiekamer een pad aflopen naar de andere OK om het apparaat te halen. En dan moest er niet een ingreep bezig zijn waarbij ze ook een zuigapparaat nodig hadden.

Met het geld dat ik toen bij me had, hebben ze inmiddels 3 nieuwe apparaten gekocht. Dus, zoals Stephen (hoofd operatie-kamers in Sengerema) al zei toen ik vertrok: als ik terug kom is zuigapparatuur “hakuna shida” – geen probleem. En dat geldt natuurlijk niet alleen als wij er zijn.

Wat er met de gift van deze bazar gaat gebeuren, kan ik nog niet zeggen. Maar we gaan het zeker goed besteden, zodat niet alleen wij tijdens onze uitzendingen, maar alle dokters die daar werken hun werk beter kunnen uitvoeren zodat de patiënten betere zorg krijgen.

En dat geldt ook voor de dukaten die we bij de kerstmarkt van het Slingeland Ziekenhuis weer hopen op te halen. Ik ben vandaag bezig geweest met nieuwe foto’s om de mensen naar onze kraam te lokken zodat ze hun resterende dukaten in onze bus  gooien. Elke (halve) dukaat is welkom!

Niek Versteegde, onze voormalige tropenarts-in-opleiding, zal er namens Stichting vrienden van Sengerema Hospital ook weer bij zijn. Hij vertrekt in januari voor 1 jaar naar Sengerema om er als tropenarts te gaan werken. Tot ons vertrek kunnen we met hem overleggen wat er zoal in onze koffers moet en wat er aangeschaft moet worden om het ziekenhuis en de patiënten daar zo goed mogelijk te kunnen helpen.

We gaan er weer tegen aan!

1. Lisanne:
    7 december 2014
    Heel veel succes en plezier weer! Leuk om het weer te kunnen volgen zo.
    Groetjes Lisanne
  2. Monique:
    7 december 2014
    Kijk weer uit naar al je belevenissen !
    Succes met de voorbereidingen .
  3. Anja Ruesink:
    10 december 2014
    Zo te lezen heb je er weer echt zin aan.
    Leuk om je straks weer te volgen.
    Veel succes daar.