31-10-2012 antwoord voor groep 4 (Tom)

31 oktober 2012 - Sengerama, Tanzania

hallo allemaal, het gaat hier goed. Ik heb héél  veel meegemaakt. Ik heb heel veel hagedissen hier gezien en gekko’s. Vandaag heb ik ook een hele grote slak gezien.

Hij was zo groot als mijn mkono ( das hand). Gisteren heb ik met mijn vrienden met ballonnen gespeeld, die vrienden kun je wel zien op de foto die hier in Afrika zitten.

Het is hier best leuk. Er zijn hier heel veel lekkere dingen maar jammer genoeg ook best vieze. Spinazie bweeeh. Vandaag hebben we pannenkoeken gegeten. Papa zegt dat het chappati’s zijn, maar ze ruiken naar pannenkoek en ze zijn ook heel lekker. Ik heb er jam op gedaan maar die lijkt wel op drilpudding. Ik ben vandaag ook naar mama  geweest in het ziekenhuis. Het was daar niet echt eng want je kon er bijna niks zien. Ik heb op de spullen gepast in hun kamertje. Daar zat ik te DS’n want daar is wel stroom. Anders kunnen ze niet opereren want dan hebben ze geen licht. En de straat is hier ingestort voor het ziekenhuis door de regen. Dat gaat onder het zand door en dan valt alles naar beneden. Je kunt nog wel rijden maar ik denk dat het wel gevaarlijk is. Heb ook nog een grote termiet gezien met grote zwarte kaken. En dikke mieren die in je kunnen bijten. We moeten voorzichtig lopen. Ik ben er bijna door een gebeten. Ik stapte gelukkig snel achteruit. Bij Bert hebben ze al in zijn slipper gebeten. Nu regent het niet meer maar wel de hele dag. En ook hebben we weer stroom zodat we niet in het donker hoeven te eten. Ja met kaarsjes wel hoor. Ik heb ook nog een ziek kindje een poppenknuffeltje gegeven. Papa heeft die altijd bij als die naar het ziekenhuis gaat en dan zijn ze heel erg blij. En soms stoppen ze met huilen maar soms zijn ze ook bang maar meestal niet. Ik weet heel goed de weg in het ziekenhuis. O ja ik heb ook nog een kleine kikker gevangen maar die moest ik weer terug zetten van papa. Ik had hem mee naar binnen genomen maar liet hem toen vallen en toen konden we hem niet meer vinden want het licht deed het niet en toen pakte papa een lampje en toen heb ik hem buiten gezet. na het eten kwamen er sprinkhanen die gewoon konden vliegen, ervloog er ook nog een tegen mijn wang aan. ze hingen een beetje aan de was en waslijn.kijk maar op de foto's

1. Hennie van den Bosch:
    wat een mooi verhaal!!
  2. Mama:
    31 oktober 2012
    Lieve Tom, wat kan jij mooi vertellen en wat heb jij veel beleefd! Zoveel beesten gezien zoals mieren, termieten enz. die veel groter zijn dan in Nederland. Nog een paar dagen en dan kom je weer naar huis met het vliegtuig, goede reis en liefs van oma gre
  3. Pa Lemson:
    31 oktober 2012
    Wat een mooi stukje Tom,ik lees alle stukjes ook die van Bert vind ik leuk.Ik kijk elke avond op skype maar dat lukt niet om jullie te krijgen. Doe iedereen de groeten .
    Opa Witte