01/11 grote schoonmaak (Anja)

1 november 2012 - Sengerama, Tanzania

Woensdagmiddag inderdaad een begin kunnen maken aan een inventarisatie van de sets. Wat heel opvallend is dat er keurige beschrijvingen zijn van de sets maar dat er geen enkele set voldoet aan die beschrijving. Onze indruk was dat er geen enkel systeem is maar het systeem is er wel maar de uitvoering ontbreekt. Dat is waarschijnlijk deels te wijten aan discipline maar ook aan het gebrek aan spullen. Is er wat versleten dan wordt het niet of slecht aangevuld. Hopelijk lukt het de medewerkers komende weken alle sets door te nemen en beter minder doch “complete” sets dan allemaal incomplete sets te hebben en sets die echt nooit meer gebruikt worden en daar de goede instrumenten van te gebruiken voor de incomplete sets. Ann, de Amerikaanse chirurg heeft met mij alles doorgenomen en daarnaast hebben we een wensenlijst voor haar gemaakt. Samen het instrumentenboek doorgewerkt en genoteerd wat zij op de respectievelijke sets nodig acht. De Touch Foundation, die ook het salaris van Ann betaald en onderwijs verzorgd heeft aangegeven geld te willen investeren in nieuw instrumentarium. ’s-Avonds hebben we thuis ons huiswerk afgemaakt.
De stroom viel vandaag vaak uit. Het regenseizoen is begonnen maar tot nu toe hadden we er, op een enkel buitje na, weinig van gemerkt maar de regenbuien die vandaag overtrokken waren heftig. Behalve de stroom ging ook het modem voor internet kapot door blikseminslag . Tijdens een van de stroomloze momenten was Erik bezig met correctie van klompvoetjes en Michiel heeft hem bijgelicht met de telefoon, waar die al niet handig voor is.
Omdat het buiten erg vochtig was, drogen de ok afdeklakens ook slecht. Omdat er nog steeds te weinig afdekpakketen zijn en er meer geopereerd wordt dan er afdekmateriaal is, worden de pakketten nat in de autoclaaf gedaan en komen er dan ook nat uit. Een soort natte honden lucht heb je dan om je heen hangen.

Vanmorgen met Erik een van de twee voorraadhokken in gedoken en echt rigoureus opgeruimd. In eerste instantie wisten we niet waar we moesten beginnen maar al gauw hadden we een systeem en 3,5 uur later waren we uitermate tevreden en waren we al een supermooie draadkniptang , een knabbeltang en een gipsschaar tegengekomen die we vanmiddag al gebruikt hebben. Vanmiddag onze laatste osteotomie voor deze keer gedaan , het zijn dankbare ingrepen en Erik kijkt al uit naar de volgende keer als hij het juiste instrumentarium heeft. Improviseren is leuk maar er zijn grenzen.

Morgen onze laatste dag. Het programma is (nog) niet overvol alhoewel je nooit weet wat de dag brengt. In ieder geval nog een patiënt met klompvoetjes en Susan moet helaas een onderbeens amputatie gaan doen bij een jong meisje. In Afrika blijf je er tegenaan lopen dat mensen ernstig lang blijven doorlopen.
We hopen ook het tweede voorraadhok nog uit te kunnen mesten zodat onze meegebrachte spullen overzichtelijk kunnen worden opgeborgen en zo zinvol kunnen worden gebruikt. Ook wij hebben onze lijst met spullen die de volgende keer mee moeten al gemaakt.

Esther je kadootje voor Elizabeth heb ik vandaag afgegeven. Ze was blij verrast. Of ze daadwerkelijk weet wie je bent weet ik niet maar ze zei dat ze thuis een fotoboek heeft met daarin alle coassistenten die er gewerkt hebben. Het was leuk te zien hoe blij ze was.

Anja

1. Marjo:
    3 november 2012
    Wat hebben jullie vreselijk hard gewerkt. Onder omstandigheden die wij ons niet voor kunnen stellen. Ook al ben je niet thuis, overal moet je schoonmaken . Het zal er super uitzien! Hopelijk hebben de nwe spullen en de orde een goed vervolg voor de mensen daar. Ook als jullie weg zijn. De laatste loodjes. Het zal vreemd zijn om straks afscheid te moeten nemen. Geniet nog vd laatste dag en n hele goede reis naar huis. X