1. De voorbereidingen beginnen weer....

16 november 2013 - Doetinchem, Nederland

“Heb je je papieren al klaar?” Erik schoot me onlangs aan in de gang.

Om in Tanzania te kunnen werken, moet je een registratie als arts in Tanzania aanvragen. Dat betekent een stapel papieren met veel stempels verzamelen en verzenden naar zuster Marie-José. Zij doet er een brief bij dat we bij haar mogen komen werken. Samen met het overgemaakte inschrijfgeld geeft één van haar medewerkers, die toevallig naar Dahr-El-Salaam gaat, het af op een kantoor. Dan gaat er nog enige tijd overheen voor de goedkeuring er is. Zaak dus, om op tijd te beginnen.

De meeste papieren had ik nog wel van de vorige keer. Toen in meervoud aangevraagd met het oog op de toekomst. Een “verklaring van goed gedrag” verzendt het BIG register op verzoek per ommegaande naar zuster Marie-José.

Struikelblok is de gewaarmerkte kopie van mijn paspoort.

Vol goede moed ging ik vanmorgen naar de stad. Tenslotte zijn tegenwoordig alle banken en postkantoren op zaterdagochtend geopend. Helaas, de uitgebreide openingstijden zijn nog niet tot het gemeentekantoor doorgedrongen. Dat wordt nog een dikke week wachten, want eerder heb ik geen vrije dag door-de-week. Tenzij ze in de avond open zijn. Even zoeken op de website naar de openingstijden. Natuurlijk had ik dat beter eerst kunnen doen. Ik kan ’s avonds tot 20h terecht. Misschien lukt me dat donderdag. Dan valt mijn oog op de opmerking “de gemeente waarmerkt geen documenten meer”. Hmmm, da’s interessant. Hoe ga ik dat nu weer regelen?

Toch maar even bellen maandag…