Werkbespreking op de Edense Heide

17 mei 2012 - Ede, Nederland

Op hemelvaartsdag reden we eerst naar Vierpolders om de verjaardag van mijn zus Mieke te vieren. We gingen op tijd terug, want we hadden nog een belangrijke afspraak.

Zr Marie José, directrice van het Sengerema Designated District Hospital, was bij de familie Staal op bezoek. We troffen elkaar op de Edense Heide voor een eerste kennismaking. Bert stak zijn hand uit en zei "habari za mjoni" (goedemiddag). Zr Marie José lachte en zei:"dat komt wel goed met jou!"

Het terras van Juffrouw Tok was gesloten, maar een eindje verderop stond een picknicktafel met vlakbij een ijscoman. Dus onder het genot van een ijsje werden de plannen gemaakt, terwijl de jongens hun inmiddels geleerde swahili woorden met zr Marie José deelden.

We bespraken wat we zoal mee moesten nemen ("alles"), waar behoefte aan was qua onderwijs (anaesthesist en operatie-assistent) en wat de kinderen konden doen met een inzamelingsactie. Zr Marie José vertelde dat het ziekenhuis de scholing van zgn AIDS-wezen (kinderen wiens ouders aan AIDS zijn overleden) zoveel mogelijk betaalt. Een mooi doel om mee aan de slag te gaan.

Enthousiast en vol goede plannen gingen we uit elkaar.