De jongens mogen mee!

16 april 2012 - Doetinchem, Nederland

Deze week sprak ik met juf Annemarie, locatieleider van OBS Hagen, over onze voorgenomen reis. Ze was meteen helemaal enthousiast. De kans voor de jongens om 2 weken in een stadje in Afrika tussen de bevolking te leven is een unieke levenservaring. Wel moest ik nog even contact opnemen met de leerplichtambtenaar.

Die dacht daar duidelijk anders over. Op de argumenten als het kennismaken met een andere taal en cultuur, meekijken op een Afrikaanse school, zich realiseren hoe rijk we hier zijn en de unieke ervaring voor ons als gezien was het enige antwoord: "ze zijn hier leerplichtig". Pas toen ik zei dat ik het gecombineerd had met de herfstvakantie om te zorgen dat ze zo weinig mogelijk school misten, en dat het dus om 2 weken absentie ging en niet om 3, kwam het verlossende woord:"Oh, maar tot 2 weken mag de school zelf beslissen".

Een mail naar Juf Annemarie, en het was rond. We spraken af dat de jongens wat taken mee zouden nemen, en een blog zouden bijhouden voor school. Daarnaast zouden we een inzamelingsactie op school houden voor de AIDS-wezen die door het ziekenhuis gesteund worden in hun scholing.

Gelukkig niet voor niets al vanaf Sinterklaas Swahili aan het oefenen met Bert en Tom...