05 Mannen en materialen

2 februari 2015 - Doetinchem, Nederland

Op Facebook was het al te lezen: Hjalmar heeft een geweldige actie opgezet om geld in te zamelen voor Sengerema. "Eén man, één zwembad, één marathon."

Hij gaat proberen de marathon te zwemmen en laat zich daarvoor sponsoren. 1688 baantjes in zwembad Rozengaarde, en wie wil mag met hem mee zwemmen. Uiteraard ook weer tegen betaling, t.b.v. het goede doel.

Zijn website is dit weekend gelanceerd (zie de link rechts op de pagina), dus het was vanmorgen in de koffiekamer van de OK gesprek van de dag. Hjalmar werd onderworpen aan een soort kruisverhoor over hoe hij het dacht vol te houden. Hij heeft een heel schema met wanneer te eten en drinken tussendoor. Hij heeft zelfs contact gezocht met Roel van Beek, lange-afstandszwemmer die een paar pogingen heeft gewaagd om het Kanaal over te zwemmen. "Nou, ik zie 't niet zitten om 's nachts in dat zwembad te gaan zitten, dus ik maak wel wat over", was Olga's nuchtere opmerking. Prima, want hoewel Hjalmar die nacht best wat steun kan gebruiken, gaat het uiteindelijk om het inzamelen van geld voor Sengerema. Dus snel een intekenlijst printen en ophangen in de koffiekamer! De teller staat al boven de 700 euro in 2 dagen. Dat belooft nog wat.

Aan het eind van de middag kwam Freek Verheijen van Tobrix langs, met wat "cadeautjes". Leuk, op Eriks verjaardag. De firma Tobrix kennen we van het spatader-trapje op de poli, en ze hebben ook laserapparatuur voor spataderen, huid, urologische ingrepen etc. Ik was zijn collega Toine Stokbroekx in november tegengekomen op een symposium voor Huidtherapeuten waar ik een voordracht mocht houden. Tijdens dat gesprek was Tanzania ter sprake gekomen. Toine werd helemaal enthousiast en vroeg of hij iets kon betekenen. Ik grapte dat spataderen laseren nou niet bovenaan ons lijstje van ingrepen daar stond. Bleek Tobrix naast lasers ook urinecatheters te hebben! En ze hadden wel een paar doosjes voor ons.

Het werd een beetje meer....

Naast 200 gewone urinecatheters en 200 speciale voor na prostaatoperaties, waren er ook nog infuusslangen. De speciale catheters kan dr Erich Taubert, uroloog, goed gebruiken wanneer hij in Sengerma prostaatoperaties via de plasbuis gaat uitvoeren. Want ook in Tanzania komen prostaatproblemen veelvuldig voor. Er zijn daar echter nauwelijks urologen die het kunnen verhelpen. Dus heeft Erich afgelopen oktober Sengerema bezocht, en van 3 niet-functionerende lichttorens voor cystoscopieën (kijken in de blaas) 1 wel-functionerende gemaakt. Hopelijk kan hij eind van het jaar met een team naar Sengerema om ermee aan de slag te gaan. Aan de catheters zal het niet liggen! Nu alleen nog wat gel om ze in te brengen.... Ik ruik een volgend project :-)

Ook de infuussslangen zijn meer dan welkom. Er is tekort aan ongeveer alles, dus juist dit soort alledaagse zaken helpen ons om ons werk uit te kunnen voeren. En als we alles uit de dozen los in de tassen en koffers gooien, kunnen er heel wat slangen en catheters mee. Dus bedankt Toine en Freek van Tobrix!

1. Edwin:
    3 februari 2015
    het gaat maar door en door, mijn vrouw stimuleert alles en iedereen om Sengerema de beste hulp toe te dragen. Ik zeg vak gekscherend: je bent nog niet weg hoor!. Antwoord is dan: ik moet toch iedereen bedanken, die( achter de spreekwoordelijke schermen) ons kosteloos hulp bieden. Ik berust me daar dan maar weer in, want het is zeer zeker hard nodig , al deze materialen zo snel mogelijk daar te krijgen. Chappoo lief.