18/10 Serengeti National Park deel 2: The Big Five compleet! (Susan)

18 oktober 2012 - Serengeti National Park, Tanzania

Wakker worden met uitzicht over de Serengeti. Geweldig. Ed ging al vroeg naar het zwembad om zonsopgang te fotograferen. De jongens kwamen via de tussendeur nog even knuffelen in bed. Heerlijk. Daarna het inmiddels vaste ontbijtritueel met cereal, gebakken ei en malariapillen. Tassen inladen en we konden weer. Om half 8 reden we de Serengeti op, Game-viewing. We zagen meteen al giraffes, en een eindje verder nog een stel. Tom riep enthousiast: “We zijn nog geneens 5 minuten weg en ik heb al 7 giraffes gezien!” Vlak daarna reden we langs een heuvel met stokstaartjes, daarmee hadden we alle dieren van “the lion king” zo ongeveer wel gehad. Vervolgens zagen we de olifantentroep weer in kolonne voorbij marcheren. Met een kleintje ertussen. Dus stopten we weer even. “We gaan toch niet voor èlke olifant wéér stoppen hè” mopperde Bert. 4 dagen safari en nu al blasé.

Weer een stukje verder was een hippopool met een grote groep nijlpaarden. Tom vindt ze hilarisch omdat ze steeds snuiven en dat klinkt alsof ze onder water scheten laten. Bij het bruggetje over de hippopool zaten een paar apen te donderjagen. Wat een kabaal maken die als ze ruzie hebben. Daar zijn onze jongens niets bij!

Gisteren hadden we met veel pijn en moeite een paar marabu’s op de foto gezet. Nu hadden we een boom vol! Dus weer filmen en foto’s maken. Tom verzuchtte “you can go now” tegen Kapama. Zo van: ’t is mooi geweest, doorrijden!”

We hobbelden verder naar een groep Jeeps bij elkaar. Meestal betekent dat: iets bijzonders te zien. Dat was ook zo. Na even speuren zagen we ver in de verte drie gevlekte panters in een greppel liggen. Af en toe kwamen ze wat overeind en kon je ze zien, dan weer een hele tijd niet. Tom kon ze niet vinden maar met behulp van inzoomen op het scherm van de videocamera zag hij waar ze zaten, en toen kon ook hij ze met de verrekijker zien. Na deze indrukwekkende belevenissen viel Tom, met Massaistok in zijn rechterhand, in slaap.

Er volgde nog een troepje leeuwen lui langs een watertje, een giraffe aan de weg, die Bert op geheel eigen wijze fotografeerde, en Thompson gazelles. Heel veel Thompson gazelles.

De eindeloze vlakte wordt met enige regelmaat onderbroken door de “kopjes”. Dat zijn rotspartijen van graniet, in vroeger tijd als vloeibare steen opgestuwd door de aardlagen, en vervolgens afgesleten tot alleen de hardste steen overbleef. Dit is Toms ontdekkingsterrein. Dichtbij de auto en overzichtelijk.  Jammer dat we niet uit mogen stappen. We zien “bosmarmotten”(klipdassen), Agama’s hagedissen en allerlei soorten vogels. Het liefst zouden we uitstappen om de kleine dieren te zoeken. Maar helaas. Het is verboden het voertuig te verlaten behalve op de daarvoor aangewezen picknickplaatsen.

Nadat we een aantal kopjes gepasseerd zijn stoppen we bij een boom met weer een verzameling jeeps. Er ligt een troep leeuwen te slapen. Twee welpjes irriteren een tante, die ze met een ingetogen maar toch al indrukwekkende keelklank corrigeert. Wat gaaf om dat live te horen! Vervolgens struinen de 2 welpjes over de meute heen naar moeder om daar op het gemak even een slokje te drinken.

Daarna was het even wat tammer. De jongens gaven hun eigen invulling aan het woord “game-viewing”, zoals het rondrijden en dieren spotten wordt genoemd. Ik dutte even lekker weg, wat op zich al een wonder is, gezien de hobbelige route. Je krijgt er aardige zeebenen van. Gelukkig hebben we geen van allen last van wagenziekte, anders was het een heel andere beleving geworden.

We lunchten bij een picknickplaats waar de kinderen helemaal gelukkig van werden. De grond krioelde van stokstaartjes en rots- en bosklipdassen (grijze en rode). Af en toe moest je dekking zoeken voor de ndege (vogels) die over scheerden op zoek naar  kruimeltjes. Ed ging een uiltje knappen, ik volgde met de jongens het spoor van de wildebeesten. Ze hadden over een kopje heen een heel pad uitgezet met informatieborden over het leven op de serengeti, de samenwerking tussen de dieren, de taak van ieder dier in de voedselketen etc. Opgeleukt met levensgrote beelden gemaakt van resten van auto’s. Het eindigde bij een groot bord met een sort stripverhaal over wat er zoal gedaan wordt door de rangers om de serengeti in stand te houden. Een lekker half uurtje wat anders, Tom kon naar hartenlust klimmen en klauteren, Bert zoog alle informatie op als een spons. Ik moest alle bordjes voor hem fotograferen, zodat hij ze later nog eens kon lezen. Hij schreef spontaan “beautiful” in het gastenboek.

Na de lunch raceten we meteen naar een plek met weer een clubje jeeps: een luipaard lag in de boom te slapen. Dat was 5 van “the big five: Leeuw, Neushoorn, Olifant, Buffel en Luipaard”. “You are very lucky to see the Big Five. Mostly it is only four, either Rhino is missing or the Leopard”, zei Kapama. “We have a great guide”, antwoordden wij. “Nou, dan kunnen we nu naar huis”, grapte Ed. Gelukkig niet. We reden verder richting Mbalageti-lodge en kwamen langs een staartje van de trek van de Wildebeesten. Ongelofelijk. Hele vlaktes gevuld met Wildebeesten met af en toe groepjes zebra’s, die achter de regens aan trekken. Soms staken ze de weg over vlak voor de jeep. Wachten was zinloos, dus reed Kapama rustig door. De groep liep onverstoorbaar verder, een deel vóór de jeep langs en een deel erachter, vervolgens liep alles achter de jeep langs en waren we erdoorheen. Een wonderlijke ervaring. En het hield maar niet op. Telkens staken er groepen over en aan beide zijden van de weg waren er werkelijk duizenden en duizenden wildebeesten die rustig aan voort hobbelden en graasden. Af en toe en verdwaald groepje wrattenzwijnen, bavianen en langzaam maar zeker steeds meer impala’s. De groenere vlaktes waar we nu waren aangekomen is meer het terrein van de impala’s en minder van de Thompson gazelles.

Vlak naast de weg zat ook nog een gier te eten. Het Engelse “vulture” past eigenlijk beter bij hem, wat een zeldzaam lelijk beest. Maar als hij wegvliegt is hij weer adembenemend mooi.

Vlakbij de lodge zagen we nog een olifant en wat impala’s. Op het terrein van de lodge kregen we eerst een briefing. Dit was namelijk een kamp met chalets verspreid over een niet-afgebakend terrein. Goed dat mijn moeder dàt niet van tevoren wist! Overdag, tussen 6.30-18.30h mocht je vrijuit over de paden lopen, maar daarbuiten moest je begeleid worden door een bewaker i.v.m. overstekend wild.

We hadden 2 chalets met ongeveer 10 m ertussen, als je het binnenpad nam. Het ene chalet had een 2persoons bed. Het andere 2 twijfelaars. Dan maar met z’n vieren in 1 chalet. Een stuk gezelliger en dat is wel zo rustig. Binnen was het een bijzondere combinatie van steen en tentdoek. De badkamer en achterste muur was steen, het dak en de overige 3 muren tentdoek met oprolluikjes zoals op vakantie, alleen een beetje groter. Een mooie houten veranda met gezellig zitje gaf een prachtig uitzicht over de Serengeti. De badkamer was een belevenis op zich: een stortdouche met half-hoog muurtje en een mooi houten deurtje, met daarnaast een bad op pootjes. Ed stapte meteen onder de douche, luid zingend “zo in mijn sas met badedas”.

Daarna als een speer naar het zwembad, dat tot 19 uur open was. En wat voor een zwembad. Hooggelegen met een nog uitgestrekter uitzicht dan de veranda. Wij namen een drankje aan de naastgelegen bar, terwijl de jongens er driftig op los plonsden. Dat hadden ze wel verdiend na een dagje Jeepsafari. Daarna droge kleren aan en even wachten tot wij ons drankje op hadden. Tom hobbelde naar de binnenbar (met doorkijk naar de buitenbar, dus we konden elkaar zien) en knoopt een gesprekje aan met de barkeeper: Habari za jioni, jina lango ni Tom (goedenavond, ik heet Tom). De barman was hooglijk verbaasd en antwoordde in het Swahili. Daar had Tom niet helemaal op gerekend, maar Bert schoot te hulp en ze gingen samen in het Engels verder. We gloeiden van trots.

Toen ontdekten ze in een hoek het “spelletje van Erik”. Het spel met de vakjes en de zaden, dat we eerder deze week uitgelegd hadden gekregen en dat bij Erik thuis naast de open haard staat. Dus op hun knieën gingen ze aan de gang. We moesten ze echt losweken om te gaan eten. Ook daar weer verbazing over het feit dat wij en de jongens zoveel Swahili woorden kennen, terwijl we nog maar zo kort in Tanzania zijn. De volgende morgen werd duidelijk waarom…

Terug in de hut wilde ik eigenlijk aan de blog werken, maar mijn ogen vielen dicht. Half 10, bedtijd op de Serengeti. Usiku mwema (welterusten).

1. Susan:
    Hallo allemaal.
    Heel leuk om jullie reacties op de blog te lezen en te weten dat er zoveel mensen meeleven.
    Asante sana (dank u wel) en ga vooral door met reacties plaatsen!
    Groeten van Edwin, Susan, Bert & Tom vanuit Mwanza
  2. Natasja:
    20 oktober 2012
    Lieve mensen, wat een mooie verhalen en belevenissen en wat een andere wereld....helemaal jaloers (en heimwee)!
    Geniet en blijf schrijven het is zo fijn om dit keer op keer her te beleven. Lieve groet
  3. Mama:
    20 oktober 2012
    wat heb ik genoten van jullie verslag, dit is ook voor jullie jongens een onvergetelijke belevenis, als ik alles lees,dan denk ik, als ik jonger was ik ook zo´n reis zou willen maken. wat geweldig om dit als gezin te mogen beleven. Nog heel veel reisplezier, liefs mama.
  4. Oma en Opa Wendker:
    20 oktober 2012
    Hallo Allemaal, hebben al jullie foto's bekeken, wat fantastisch! Hebben de verslagen gelezen.. kunnen alles zien op de computer nu. Is het mogelijk om via skype te contacten? Dat zou erg leuk zijn! Wat een geweldige belevenis voor allemaal, zouden er graag bij willen zijn.
    Xxxxx Oma en Opa.
  5. A hofstra:
    20 oktober 2012
    Wat een avontuur. fijn dat jullie zo genieten. We blijven het volgen. Prachtige foto's. Veel plezier nog en succes. Groetjes antoon en tiny Hofstra.
  6. Rob, Ivonne, Floris en Anne:
    20 oktober 2012
    Wat klinkt het leuk zeg, we zijn allemaal jaloers.
  7. Silvia:
    Hoi familie,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen! Ik kijk er echt iedere dag naar uit of er al weer een nieuw verhaal is..... Is echt heel indrukwekkend wat jullie allemaal doen..is heel wat anders als in Besseges! Ik wens jullie nog heel veel plezier en geniet ervan!

Groetjes Sil (en de rest van de familie...)
  8. Sylvia en sven:
    20 oktober 2012
    Wat een fantastische verhalen, alsof je er zelf bent... heel mooi, ik lees stukjes voor aan de kinderen die ook helemaal onder de indruk zijn! Prachtig, ga zo door! Er valt de komende tijd nog veel te lezen gelukkig. Veel plezier nog!

groetjes Sylvia
  9. Pa Lemson:
    Hallo,
    ik heb zo-even een mail gestuurd met de artikelen uit de "Gelderlander" ,pa
  10. ANJA BERENDSEN:
    20 oktober 2012
    Gaaf, geweldig, al GOED werk gedaan, vast geen slechte doorbloedingen door onze welvaart, veel plezier en doe iedereen de groetjes Anja
  11. Alja Buseman:
    20 oktober 2012
    super om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan. Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
  12. Manfred:
    20 oktober 2012
    Wat een fantastische verhalen. Erg leuk om te lezen. Ik lees het met veel plezier. Veel plezier nog!
  13. Ingrid Lindeboom:
    Hoi allemaal,
    Net zelf terug van een weekje vakantie, dus ik dacht 'even' de blog bijlezen. Zijn nu ruim een uur verder ! Wat een leuke verhalen en foto's ! Blijf genieten met z'n allen, jullie hebben er zo lang naar toegeleefd ! Nog heel veel plezier en ik blijf jullie zeker volgen. Groetjes, Ingrid.
  14. Afdeling ICU:
    21 oktober 2012
    Erg leuk om te lezen! Geniet ervan samen. Groetjes vanaf de IC Slingelandziekenhuis.
  15. Mariska:
    21 oktober 2012
    hoi allemaal ik heb de blog door gelezen en de foto's bekeken .
    wat een leuke foto's en verhalen . ik lees de verhalen met plezier. allemaal nog veel plezier en geniet er nog van . groetjes mariska
  16. Peter Ennen:
    Susan, Prachtig daar!!!
    Je schijft erg makkelijk. Er komt vast nog eens een boek....of is dat er al?
    Nooit geweten dat je 0 jaar bent.
    Goede tijd toegewenst. zo te zien gaat dat dat lukken en is het een saxofoonles missen meer dan waard.
    Groet, Peter