20. Organisatie & Ervaren (door Natasja)

17 maart 2014 - Sengerama, Tanzania

Ik loop naar het huis om het e.e.a. aan materiaal te pakken en wordt begroet door Nelia met een heerlijk stapel pannenkoeken ook Jantine is er. Zij rolt de pannenkoeken bestrooid met suiker op. En deze nemen wij mee naar de anderen. Op de OK staat een traditionele lunch klaar. Dus ook voor de inwendige mens wordt goed gezorgd. Ik loop met Jantine over de kraamafdeling en opnieuw word ik verrast Jantine heeft die ochtend al 6! Bevallingen bijgewoond. Ik bewonder een aantal baby's en bovenal heel erg blij dat ik in Nederland bevallen ben.

Vervolgens ga ik terug naar het huis om daar orde te scheppen in de enorme hoeveelheid materialen die wij vanuit Nederland meegenomen hebben. Ruim 8 koffers kan ik uit gaan pakken. Gelukkig is er een grote kast beschikbaar en kan ik aan de slag. Het overzichtelijke resultaat mag er zijn!

Jantine komt terug, ik speel voor secretaresse van Susan (type haar blog vanuit haar notitieboekje over). Nelia is heerlijk aan het koken.
Anne & Erik komen terug, Anne heeft vanmiddag poli gedraaid met Erik en heeft vervolgens met Jantine een bevalling gedaan. Paco, Bert en Susan opereren nog volop. En dan gaat het enorm regenen en worden we herinnerd aan het regenseizoen.
Erik, Anne en Bert gaan als het weer is opgeklaard richting het dorp om boodschappen en telefoonkaarten te kopen. Ondertussen worden Susan, Bert en Paco nog getrakteerd op een  heerlijke maaltijd in het ziekenhuis en
nemen uit beleefdheid een hapje aangezien ze weten dat Nelia ook op hen rekent.

Als onze groep weer compleet is gaan wij aan tafel. Nelia heeft een heerlijke pasta maaltijd klaar gemaakt met als afsluiting watermeloen. Opnieuw genieten van een fijne maaltijd, de goede zorgen en de open gesprekken aan tafel.
Zuster Marie José komt ook nog even aan tafel, zij is vanmiddag in Mwanza geweest en komt even luisteren hoe het vandaag gegaan is.
Wij luisteren uiteindelijk naar haar verhaal en ik kom veel te weten over het leven van een non hier in Tanzania.
Ik neem nog een frisse douche (koud water) maar dat wordt aangenaam doordat Nelia warm water voor ons maakt zodat je je met een maatkan kan overgieten met heerlijke warmte.
Vol van mooie bijzondere indrukken duik ik mijn bedje in. Nog even bellen met het thuisfront en het geluk is compleet: "wat ben ik een rijk mens".

PS. het jongetje met de liesbreuk (van zondagavond reisverhaal "aan de slag") is nog wel ziek maar knapt gelukkig elke dag een beetje op. Op weg naar de OK lopen wij langs de IC waar het jongetje nog ligt en krijgt Susan steeds een mooie grote glimlach van zijn dankbare moeder.

1. Anja vd Boom:
    19 maart 2014
    Hoi Natasja wat een voor Sengrema begrippen super geordend magazijn met veel hechtmateriaal daar zullen ze blij mee zijn. Het badritueel blijft ook heel bijzonder. Geniet van de tijd daar.
  2. Mama:
    20 maart 2014
    Lieve Natasja wat fijn dat jij ook daar bent,wat een belevenissen en wat fijn dat jij ook zoveel praktische zaken zoals het ordenen van de meegebrachte materialen kan regelen. Fijn dat het met dat jongetje wat beter gaat, geef Susan maar een knuffel van mij, (en jij ook natuurlijk, al ken je mij nauwelijks).