2016-03 Al een beetje aan het werk…

7 september 2016 - Doetinchem, Nederland

Swahili is een lastige taal. Het lijkt van geen kanten op enige taal die ik ooit heb geleerd. Op een enkel modern woord na, zoals “computa” en “baisikeli”.

Al 4 jaar probeer ik in de spaarzame momenten tussen alle dagelijkse beslommeringen en het werk door deze taal te leren. Tot nu toe met bar weinig resultaat.

2016 swahili app

Maar sinds kort maak ik vorderingen. Met de tropen-assistenten hebben we een “Swahili-groepsapp” aangemaakt. Hierin wensen we elkaar goede morgen, en wisselen we eenvoudige zinnetjes uit. Erg grappig en een stok achter de deur om toch een beetje actief bezig te zijn. De laatste week is de activiteit op de app duidelijk toegenomen en ik begin de werkwoordvervoegingen eindelijk te vatten.

Natuurlijk is er ook een Sengerema-app. De 3e intussen voor mij. Blijkbaar was in 2012 de what’s app nog niet zo populair. En was het bereik van het internet minder optimaal in Tanzania. Gelukkig werkt dat nu allemaal prima.

Celine is intussen in Sengerema aangekomen en appt ons (met toestemming van de patiënt) röntgen- en lichtfoto’s van een hele dikke knie. Weer even schakelen naar de Tanzaniaanse kwaliteit van röntgenfoto’s… Wat zijn we hier toch verwend. Gezien de uitgebreidheid van de zwelling hadden we in Nederland direct een CT of MRI-scan gemaakt. Dat wordt ‘m niet in Sengerema. Hooguit nog een bloedbeeldje (beperkt bloedonderzoek naar ontsteking en bloedarmoede) en verder varen op logisch nadenken en epidemiologie.

Daarbij staat TBC hoog in de diagnoseboom. In Nederland zou ik hier niet als eerste aan denken, maar in de tropen is het nog steeds een veel voorkomende ziekte.

Ik app Celine mijn gedachten, en zij was tot dezelfde conclusie gekomen.  Ik stuur meteen een link naar een artikel mee dat ik op google heb gevonden, zodat ze nog wat extra informatie heeft. Erik S. reageert goedkeurend en oppert nog een kwaadaardige tumor van de weke delen. Hoe dan ook een lastig probleem.

Wordt vervolgd…

1. Alice:
    7 september 2016
    Tja Susan uniek jullie casusavonden met wond en oedeemproblemen.En nu ik dit lees is een Whatsapp wondgroep een zeer goed idee! Wat denk je hiervan ? Alice
  2. 17 september 2016
    leuke foto en mooi verhaal, lijkt me leuke taal, het klinkt veel mooier als dat van ons ikkiekoeankiekiemienokan gr jan gaat prima met me, goede reis en hoop je nog eens te zien!!!