2016-06 Groeiende goederen

11 september 2016 - Doetinchem, Nederland

Wat een geweldige opbrengst van de spinning marathon van Anja. En petje af, om dat 4 uur vol te houden. Ik was ontroerd door het enthousiasme van iedereen. Leuk ook, om alle reacties op de blog te lezen. Daar genieten we van, dus ga zo door!

Naast de opbrengst van Anja, groeit ook de verzameling spullen om mee te nemen.  Bij het secretariaat liggen dagelijks dozen en/of tassen klaar. Op de OK staat een kar vol spullen van dialyse en OK, en morgen komt Alice van L&R met een pallet met verbandmiddelen.

De dames van de poli hebben hun sportshirtjes gedoneerd en spullen uit de polikarren die bij controle bijna over de datum gaan en dus weg moeten, worden druk verzameld.

Er komen zelfs goederen uit Amsterdam! Via facebook messenger kreeg ik een berichtje van onze oud-tropenassistente Irma. Ze is als co-assistent in Sengerema geweest en heeft na haar tropenopleiding o.a. in Ethiopie en Uganda gewerkt. Terug in Nederland volgt ze de huisartsenopleiding, maar haar tropenhart blijft kloppen. Dus toen op haar huidige werkplek de infuusnaalden vervangen werden door een ander infuusnaaldenmerk, nam zij de afgeschreven oude (maar nog ongebruikte en goede) naalden mee voor de tropen. Voorlopig gaat ze zelf niet. Maar wij wel, dus vroeg ze me of wij er wat aan hadden. Natuurlijk! Schone scherpe naalden zijn altijd fijn. En vandaag stond ze van op de stoep met de spullen. Ze deed een rondje Achterhoek e.o., dus een kleine omleiding voor het goede doel kon er nog wel bij. Leuk om haar enthousiasme te zien. En leuk om te zien hoe “onze” tropenartsen hun weg vinden om tropengeneeskunde te kunnen (blijven) combineren met leven en werken in het westen.

Niet alles is te gebruiken in de tropen, dus we sorteren vóór in Nederland om te voorkomen dat we naast goede hulp ook nog een afvalberg leveren in Sengerema. Ze kennen daar geen AVR (Afval Verwerking Rijnmond). Achter het ziekenhuis is een soort afvalberg waar al het “gewone” afval wordt verzameld. Als de berg te groot wordt, gaat de brand er in en verspreidt een stinkende wolk zich over het terrein. En dan begint het weer van voor af aan. De enige gescheiden afvalverwerking is het medische afval, dat in een aparte verbrandingsoven gaat.

Maar hoe minder afval, hoe beter. Ook in Afrika.

1. Patty Lemson:
    12 september 2016
    Fijn dat het zo goed gaat met inzamelen van goederen. Past het nog in de koffers?
  2. Diana Seegers:
    12 september 2016
    Ik ga jullie volgen. Hartverwarmend al die enthousiaste acties, inzet en verhalen. Nog 11 dagen en dan vliegen jullie. Benieuwd wat er nog meer verzameld gaat worden! Succes!!
  3. Anja Ruesink:
    12 september 2016
    Wat super om dit allemaal te lezen.Ik ga jullie ook zeker volgen
  4. Annie van Strien:
    12 september 2016
    lieve Susan, door vakantie een wat late reactie. Je bent een kei en zijn dus de anderen ook keien. Met zoveel ruggesteun moet het gaan lukken. Ik ga je weer volgen via je verhalen en foto's, waar ik van geniet. Wens je/jullie alle goeds in dit prachtige werk! Annie