2016-07 Papieren eindelijk in orde

13 september 2016 - Doetinchem, Nederland

Eerst even mijn vader feliciteren. Hij is vandaag 87 jaar geworden. M'n ouders staan hier nog steeds op de camping, dus vanavond gaan we gezellig bij ze op de koffie.

Dan over de papieren...

Om als arts te mogen werken in Tanzania, moet je ook als arts geregistreerd staan bij de Medical Council in Dar Es Salaam. En dat is niet zomaar geregeld. Je zou denken: na 4 keer weet ze het onderhand wel.

Maar de procedures in Tanzania èn in Nederland veranderen steeds.

Voorheen stuurden we gewaarmerkte kopieën van paspoort, Engelse versies van diploma’s (arts en chirurg, eerst opvragen bij je Universiteit), BIG registratie en gewaarmerkte kopie van je paspoort (even stempelen bij de gemeente) op naar zuster Marie Jose. Zij reisde vervolgens van Sengerema naar Dar Es Salaam om daar de papieren (en uiteraard de betaling) te overhandigen. En dan was het geregeld.

Wel moesten we rekening houden met de traagheid van de post (2 weken, en spoed = 4 dagen) en het moment dat zr MJ naar Dar ging.

De BIG-registratie was een kwestie van een mailtje naar het register met een email van de tijdelijke werkgever (opnieuw zr MJ) en zij kreeg binnen 3 werkdagen de registratie (en indien van toepassing ook de berispingen etc, die in dat register worden vastgelegd).

Tegenwoordig is Tanzania “digitaal”. Vorig jaar moest ik alle documenten al inscannen en uploaden via een website. Terwijl zr MJ de hardcopy’s er ook al had gebracht. Een paar dagen later was het rond.

Dit jaar was zr MJ in mei in Nederland en heeft van Celine en mij alles weer op papier mee genomen en ter plekke moeten uploaden. Erik W en Michiel kwamen pas later in beeld als teamlid, en Celine nam hun spullen mee en ging naar het kantoor in Dar. Wilden ze daar ineens de originele diploma’s zien. En een uittreksel uit het BIG-register duurt tegenwoordig (maximaal) 8 weken. En een stempel bij de gemeente kan nu alleen nog maar op afspraak. Als hun volgepland staan ben je volgende week de eerste… Dus het werd een beetje nijpend.

Maar gisteren kwam het verlossende woord van Celine: zr MJ was weer op pad geweest, en ondanks dat niet alle papieren volgens Tanzaniaanse begrippen waren ingevuld, waren ook Michiel en Erik W nu voor een jaar geregistreerd.

Erik S is bij de overgang naar het digitale systeem meteen voor 5 jaar geregistreerd. Dat scheelt een hoop stress!

Overigens zijn op de website al mijn vorig jaar zo bloedig geuploade documenten niet meer te vinden. En ik kan ook niet zien tot wanneer mijn registratie geldig is. Dus toch maar even een appje naar Tanzania. Gelukkig zr MJ heeft mijn registratiebewijs echt in Sengerema liggen, dus hakuna matata!

1. Diana Seegers:
    13 september 2016
    Gefeliciteerd met je vader!! Gelukkig heb je nu al de administratieve zaken geregeld. Straks alle spullen in de koffers proppen en hopen dat je sterk genoeg bent om ze te dragen ;-) Nog even sloven op de OK en dan "op vakantie" naar Tanzania! Groetjes!
  2. Annie van Strien:
    13 september 2016
    Onze felicitaties voor/aan je vader ( én je moeder); ook wij drinken een kop koffie en zijn in gedachten op de camping.
    Heel veel sterkte met al je voorbereidingen. Aan de temperaturen ben je inmiddels al gewend....
  3. Angela en Wim:
    Hallo Susan,
    wij volgen jou weer helemaal, wij zijn trots op je en wensen jullie weer veel succes.
    Heel hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van je vader.
    Groetjes van ons allemaal.
    Angela en familie
  4. Patricia:
    Hakuna Matata!
    We blijven jullie weer volgen!
    GEFELICITEERD met je vader!
  5. Petra:
    14 september 2016
    Leuk, Susan, ik volg je avonturen. Bisou
  6. Patty Lemson:
    14 september 2016
    Wat een bureaucratie!
    Je kan trouwens met dit weer de "Tanzaniaanse rokken" ook in het Slingeland uittesten!