Fietsen voor Sengerema

10 september 2016 - Doetinchem, Nederland

Deze keer ben ik, Anja van den Boom, de gelukkige persoon die als ok-assistent mee mag met de uitzending naar het Sengerema Hospital in Tanzania. Meteen kwam de vraag bij mij op wat kan ik doen als " goede doelen actie". Henkrike Garritsen en Hjalmar de Ruiter zijn mee geweest en hebben respectievelijk een creatieve actie en een zwemmarathon georganiseerd, dus voor mijn gevoel lag de lat hoog. Gelukkig zei Wilma de Vries "je moet doen waar jij goed in bent en dat is fietsen"! Zo gezegd zo gedaan. Sportschool Kei-fit Wenters in Doetinchem benaderd en met Vera Vierdag overlegd. Het enthousiasme was meteen zo groot dat ik mijn schroom om zoiets op touw te zetten meteen kwijtraakte. De eveneens enthousiaste reacties van de andere instructeurs zorgden ervoor dat ik met een gerust hart de actie verder vorm kon geven.Erik Dretelder heeft voor de aansprekende poster gezorgd waarna de inschrijving begon. Al twee weken voor de marathon zat alles vol en hadden al een aantal mensen aangegeven op de reservelijst te willen. Hoe bijzonder. Gisteren was het zover ik had er zin in en was voor half 6 op de sportschool om nog wat posters op te hangen en te zorgen voor wat versnaperingen. Susan Schwartz verzorgde het eerste uur met voornamelijk collega's, ik kan jullie verzekeren dat ondanks dat de airco niet goed stond en de hele zaal binnen een kwartier helemaal beslagen was, de les zeer veel inspanning vergde ook voor de ervaren fietsers. Susan gaf een spinning les en als je RPM gewend bent is dat toch anders fietsen en een andere belasting. Maar de les was opzwepend en iedereen kwam met nieuwe energie van de fiets. Het tweede uur was een mix van collega's ,sportschoolfietsers en mijn zoon Niels die de plaats van Nico kon overnemen. Bert Wermer en Marcel Bleumer zorgden voor een uur heerlijke muziek waarbij Marcel de boel aan elkaar praatte. Het derde uur zaten Vera Vierdag en Marije Dokter voor en zorgden ervoor dat ik bijna de laatste zweetdruppel uit mijn lijf fietste maar ik mocht nog een uur dus moest mij inhouden. Ondertussen kwamen er ook toeschouwers kijken, vrienden, collega's ,supporters die allemaal hun steentje wilden bijdragen. Ook Susan Lemson die dienst had kon gelukkig nog even komen kijken en zij kon nu ook met eigen ogen het enthousiasme van iedereen zien. Het laatste uur was een mix van collega's, sportschoolfietsers, vriendin en Michiel en Niels waarbij Marcel Bleumer en Anneke Hakvoort ons door het 4e uur loodsten met heerlijke muziek. Mijn benen begonnen een beetje te protesteren met een dreigende kramp maar gelukkig kon ik het voorblijven. Hjalmar de Ruiter zat aan de zijlijn toe te kijken en was er voor de morele support. Na het laatste nummer stapte ik moe maar voldaan van de fiets en hebben we nog gezellig met een aantal mensen na staan kletsen. Van het geld dat we hebben ingezameld hebben we een Meshgraft gekocht, een klein maar superhandig apparaat waar je oppervlakte van te transplanteren huid mee kunt vergroten. Ik wist niet dat een actie organiseren zo leuk kan zijn en zoveel enthousiasme teweeg brengt. Op dit moment heb ik al €1250 opgehaald. Nogmaals dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.

1. Marjo vd Boom:
    11 september 2016