2018-04 Appjes van Rian

28 september 2018 - Doetinchem, Nederland

Het mooie van de huidige tijd is toch wel de communicatie. Zonder dat we elkaar ooit hebben gezien of gesproken, heeft zich in de afgelopen tijd een levendige communicatie ontwikkeld tussen Rian en mij. Rian is de nieuwe tropenarts die dit voorjaar de plaats van Hilde van Suzanthe heeft ingenomen in Sengerema.

En ze heeft me al goed weten te vinden. Over verbandmiddelen, hechtmaterialen en benodigdheden voor de dermatoom. Een dermatoom is een soort elektrische kaasschaaf waarmee een dun plakje huid van bijvoorbeeld bovenbeen, rug of buik kan worden geschaafd om een wond (meestal brandwond) elders op het lichaam te bedekken. Het apparaat wordt intensief gebruikt omdat in Afrika met name kinderen vaak brandwonden oplopen bij het open vuur waarop het eten bereid wordt. Helaas is de versie van het apparaat die in Sengerma ligt niet meer in productie, dus een nieuwe accu is een probleem. Ondanks uitgebreid overleg en speuren bij Europese partners door de Nederlandse leverancier is er nog geen gevonden. Dat wordt nog vervolgd...

Verder is het heel druk geweest en heb ik, tegen mijn gewoonte in, in de aanloop tot ons vertrek nog nauwelijks iets met jullie gedeeld. Er was natuurlijk de Swim to fight cancer actie waar we met een groep collega’s 2 km gezwommen hebben om geld in te zamelen voor kanker onderzoek.

En elke zichzelf respecterende commissie lijkt het nodig te vinden om te vergaderen in september. En in maart trouwens, da’s ook zo’n maand. Verder hebben we nieuwe jonge collega’s geselecteerd voor de opleiding, verpleegkundig specialisten bloedstollend onderwijs gegeven en werd er gewacht op het rooster van het eerste kwartaal van 2019, zodat de groepen die met ons samenwerken ook weer verder kunnen met hun roosters. Oh ja, en er moest natuurlijk ook nog gewoon gewerkt worden.
Dus niet alleen de blog is een beetje in het verdomhoekje terecht gekomen, maar ook mijn mannen thuis. Vroeg weg, laat thuis, nachtjes in Nijmegen. En als ik al een minuutje over had thuis, was ik aan het hamsteren of aan het appen voor de aanstaande reis. Wie neemt er wat mee? Hebben we allemaal pijnstillers voor de kinderen? En dropjes en stroopwafels voor zuster Marie José? En verbandgazen voor Rianne? En beddengoed voor de nieuwe bedden? (met dank aan Gillian, want ik had niet de goede maat lakens).

Omdat ik voor de 6e keer mee ga, zijn de mannen en vrouwen op de OK intussen een soort van vrienden geworden. En het is een goed Afrikaans gebruik om voor je vrienden cadeautjes mee te nemen. Hoeft niet groot of duur te zijn, maar je hoort niet met lege handen aan te komen. Dus zitten er voor de OK-meisjes zuster-horloges in m’n koffer en voor Masoso’s vrouw en Mama Safi een mooie theedoek in Delfsblauwe kleuren met een molen er op. Met dank aan diverse webshops. Maar dat betekende weer een avondje met de laptop op schoot. Ook zo gezellig.

En vanmorgen moest alles in mijn koffer. Eén koffer deze keer. Want zoals eerder gezegd moeten we proberen langdurig oponthoud en eventuele problemen met de douane te voorkomen. Dus maar 23 ipv 46 kg mee.

Mijn handbagage was zondag al ingepakt. Zorgvuldig volgens het bekende invouwprincipe (geleerd van youtube) paste al mijn persoonlijke bagage in mijn kleine koffer, op wat vloeistoffen na. Met wat passen en meten paste de rest wel in de grote koffer, alleen was hij 2kg te zwaar…!

Dus geen OK-klompen mee, flesje pijnstiling er uit (nog 2 over, moet kunnen), geen gel en body lotion mee en de dropjes en een paar spinners voor de kinderen in de handbagage. 22,9 kg. Daar doen we het voor.

Via de app kwamen de gewichten van de andere koffers. Allemaal tot aan de rand gevuld. En nu maar hopen en bidden dat de douane in Mwanza meewerkt. Misschien kan Marie José een goed woordje voor ons doen bij haar ultieme baas…

1. Rian:
    29 september 2018
    Safari njema!hoop dat alles goed gaat straks!
  2. Asveld Tonnie:
    29 september 2018
    Heel veel succes met je prachtige werk,het is nogal druk geweest zoals ik gelezen heb maar het is voor een goed doel moet je maar denken , ik kijk echt weer uit naar je verhalen zijn altijd boeiend om te lezen. Ik wens je een goede reis en wacht op je volgende verslag. 💋👍
  3. Evelyn:
    Heel veel succes tante.
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag.we leven echt mee hier vanuit brielle/Vierpolders/hellevoet /Rozenburg .
    😘
  4. Suse:
    Heel veel succes Susan.
    Ook ik lees je verslagen altijd.
    Bewondering voor jou en het team waarmee je reist.
    Chapeau🤩
  5. Angelina avondschoonmaak O.D.C.:
    29 september 2018
    Heel veel succes. Goede reis en hopen dat alles naar wens verloopt.
  6. Karen Veldkamp-Visser:
    29 september 2018
    Ben benieuwd naar je verhalen / ervaringen deze reis. Veel succes!
  7. Diana Polder:
    Dag Susan,

Wat een ontzettend leuke blog om te lezen! Zeker hoe efficiënt jij een koffer vult ;-). Gewoon resoneren dat jullie een voorspoedige reis hebben en alles en iedereen boven verwachting meewerkt! Dat zet ik voor jullie in. Veel (reis-)plezier!

Met opgeruimde groet,
    Diana
  8. Edwin:
    29 september 2018
    Idd hectische weken /maanden. Dat he nog overeind staat mag al als wonder beschouwd worden. Maar met dit werk hoop ik dat je weer genoeg energie put om dit jaar door te komen. Ook langs deze weg ( ik vergeet het niet), gefeliciteerd met 18 jaar huwelijk. Tot snel lieve schat. 😘😘😘
  9. Marian Kruger-Bax:
    29 september 2018
    Heel veel succes. Kijk al uit naar de volgende verslagen!
  10. Patty Lemson:
    29 september 2018
    Gewekdig wat je daar allemaal hebt gedaan en weer gaat doen, maar let ook een beetje op jezelf!
  11. Roos:
    29 september 2018
    Veel succes en hoop dat het allemaal goed komt bij de douane
  12. Grote zus:
    29 september 2018
    Veel plezier daar lieverd en ik hoop dat het personeel de ok’s Op tijd klaarheeft morgen Wij gaan in Zuid Frankrijk genieten van je verhalen en ik zie je over twee weken liefs Mieke
  13. Annie van Strien:
    30 september 2018
    Lieve Susan, er zit vast veel liefde tussen de verbandrollen. Kundige handen die snijden en hechten èn veel verbetering van leven brengen. Deel het maar uit. Een dosis improvisatie en doorzetten voor het hele team! Veel liefs, Annie
  14. Caroline:
    30 september 2018
    Hele goede reis en heel veel mooie ervaringen!!
  15. Yoli:
    Wat een heerlijk team !
    Kijk uit naar jullie ervaringen , samen met je heerlijke schrijfstijl vind ik het nu al een clif hanger !
    Zet hem op 👍
  16. Judith Rouwhorst:
    30 september 2018
    Wat heerlijk om weer op een afstandje mee te mogen genieten! Nummer 6 alweer! Geniet, verricht heroïsche daden, maak mensen gelukkig en geef iedereen een glimlach!
  17. Thea:
    3 oktober 2018