23/10 2e dag op OK (Anja)

23 oktober 2012 - Sengerama, Tanzania

Om 8 uur aanwezig op de OK. Samen met de ok-assistenten de ok’s schoon gemaakt met een sopje van desinfectans en de sets klaar gezet voor het programma voor vandaag.

Daardoor begonnen we met opereren pas rond 9.00uur. Alles van de vorige dag aan afval en wasgoed staat er nog en wordt pas ’s-ochtends opgeruimd. De OK’s zien er zeker niet slecht uit alleen het wordt alleen matig bij gehouden waardoor van een OK de deur gewoon open staat. Die deur komt uit op een gang waaraan verschillende kamers, waaronder de recovery, grenzen. En de buitendeur. Die staat regelmatig open dus het was vandaag weer een vliegenfestijn. Je loopt dus gewoon met een vliegenmepper rond, mijn verbazing was helemaal compleet toen ik ontdekte dat de twee ramen op de OK open stonden met een hor ervoor terwijl er wel een airco hangt. Susan had een vlieg op haar bril, of ik die er even af wilde jagen. En tijdens een littekenbreuk zat er één brutaal op de wondrand.

Na elke operatie worden de instrumenten nog handmatig gereinigd (wasmachine niet aanwezig) in een sopje en daarna 5 minuten in de desinfectans gelegd. Daarna wordt de set weer opgemaakt en in een doek verpakt met een aan elkaar geknoopt gaas eromheen en dan naar de CSA gebracht waar een grote Autoclaafketel en een kleinere staan. Wel “dutch”made.

De ok-medewerkers spreken over het algemeen goed Engels en zijn zeker bereid je wegwijs te maken. Ze waren erg blij met de nieuwe re-usable diathermieplaten en ook de verzamelde gebruikte platen met nieuw snoer werden direct in gebruik genomen.

Nog een anekdote, we waren bezig met een strumectomie (verwijderen van een vergrote schildklier) en hadden een bloeding. Een zuigslang wordt niet standaard op tafel genomen maar we hadden er echt een nodig. Susan vraagt dus om de zuiger.  Zowel de instrumenterende  als de anesthesiemedewerker stonden te bellen en waren niet aanspreekbaar. (de instrumenterende werd door een collega ok-assistent van de andere ok voorzien van een telefoon aan zijn oor) Het enige wat Michiel, Susan en ik zeiden was dat Erik zou zeggen; welkom in Afrika.

Morgen staan er ook weer 2 struma’s op het programma net als de rest van de week.

Wij hadden weer een goed gevoel aan het einde van de dag.

Tutaonana kesho

Anja

1. Groep 4:
    Lieve Tom en zijn familie,

Is het leuk in Tanzania?
    Hoe gaat het met je en je familie?
    Kun je lekker eten in Tanzania?
    Wat eet je dan?
    We zagen pannenkoeken of pizza op de foto's, hoe heet dat en is lekker?
    Is het daar erg warm?
    Wij zijn nu lekker aan het eten en drinken.
    We missen je heel erg!

groetjes van groep 4 en juf Ineke
  2. Rick Arendsen:
    24 oktober 2012
    Hallo allemaal!! We zitten hier te genieten van jullie belevenissen! Veel groetjes vanuit de ok! Veel succes!

Sandra, Babbet, Loes, Debbie en Rick
  3. Jorrit:
    Hoi Bert en Tom

Ik heb de foto's bekeken. Ik vind ze erg mooi! Jammer dat jullie niet op school zijn . En denken jullie nog aan ons ? Hopelijk doen jullie nog veel leuke dingen in Tanzania ? Bert de foto van het zwemmen in het donker is heel gaaf !!

Groetjes Jorrit