24/10 stroomuitval op de OK (Anja)

24 oktober 2012 - Sengerama, Tanzania

Vanochtend weer om 8.00 uur op OK. We kregen te horen dat we een paar uur moeten wachten omdat het afdekmateriaal nog gewassen en gesteriliseerd moet worden. Gisteren hebben we alles gebruikt en daar de wasserij om 15.00uur sluit gebeurde er daarna niks meer. Er is een voorraad van 10 afdekpakketten waarvan er, als je kritisch kijkt, er hooguit 4 aan onze eisen voldoen. De rest is erg dun, gescheurd of vol gaten. Gemma we hadden inderdaad de naaimachine mee moeten nemen en naar de markt gaan en lappen kopen en aan het werk.

We hebben de OK’s in de tussentijd schoon gemaakt en  ons laten informeren hoe e.e.a. gaat. Uiteindelijk is geregeld dat het personeel van de wasserij net als het personeel van de ok voor deze twee weken indien nodig ook ’s-avonds werkt.

Het was al ruim na elven toen de eerste patient voor een struma met een katheter in haar hand  op blote voeten de ok kwam binnen gewandeld.. Op de andere OK hebben  we verschillende laparotomieën gedaan die bij ons als “Achterhoeks” getypeerd zouden worden. Hoe zwart en uitgezet kan een darm zijn. Het is altijd verrassend welke instrumenten je op de set aantreft  over het algemeen erg grof maar op een darmset kun je zomaar 9 slappe darmklemmen aantreffen.  Een spreider is er niet alleen 2 wondhaken en op de set zaten behalve 4 criles GEEN lange klemmen. Erik en Maarten is het desondanks gelukt om een colostoma na een Hartmann procedure op te heffen. Gelukkig zijn de patienten hier slank.

Omdat er een erg lage naad gelegd moest worden en er geen knotsen en staplers zijn ,zat de blaas ,die nog geen catheter had, in de weg. Geen probleem, Michiel wilde wel catheteriseren. Maarten en Erik hielden de doeken omhoog, ik presenteerde de nat gemaakte catheter en met een urologische kom eronder werd de blaas geledigd. Er werd gelukkig nog een catheterzak gevonden en aangesloten en wij konden weer door met opereren.

Hier wordt nog gewerkt met trommels met gazen. Heb je extra gazen  nodig dan pak je uit een houder de korentang (back to basic) en neem je de benodigde hoeveelheid gazen. Deze trommels worden iedere dag gesteriliseerd maar dat weet je niet zeker want tape is er niet dus het staat nergens op. Gazen tellen heb ik toch maar met mijn eigen systeem gedaan, gewoon alles zelf op tafel houden en bij 10 gaasjes  weer nieuwe vragen. En de gaasjes, kleiner dan 10 bij 10 , zelf geknipt, als steeldepper aangeven. Volgens Erik  hadden ze enige tijd terug wel een telsysteem en looddraad maar nu echt niet. Gazen worden ook oneindig lang gebruikt, is het doordrenkt met bloed dan knijp je ze gewoon goed uit, spoelt ze evt. nog even na met fys.zout en dan geef je ze weer opnieuw aan. En het werkt echt.

De stroom is vandaag weer meerder keren uitgevallen, overdag is het nog niet zo’n ramp

dan is er nog buitenlicht maar ’s-avonds sta je echt in het pikkedonker, gelukkig heeft ieder anesthesiemedewerker een telefoon dus de display daarvan licht voldoende op . Er loopt  dan een anesthesiemedewerker naar de stoppenkast  het noodagregaat  wordt aangezet en er is weer stroom. Michiel wordt er niet anders van want ook al valt het anesthesietoestel uit en is er geen zuurstof, buitenlucht is er wel. En verslapte patienten zijn er niet, middelen niet aanwezig.

Behalve vliegen, waar we al aan gewend zijn, zat er vandaag ook een gekko op de ok. Die wilden we toch maar verwijderd hebben.

Het was vanavond half 10 toen we de ok deur achter ons dicht trokken. Het eten werd door Neelie liefdevol opgewarmd en op tafel gezet, want och och de dokter (Erik) had zo hard gewerkt , met een kaarsje aan, want ook hier was de stroom uit. We hebben het reuze gezellig met elkaar en met Ed ,Bert , Tom en Gerco die ook hun dagelijks bijzonderheden meemaken hebben we volop gespreksstof en heel veel lol.

Anja

1. Jolanda Kolenbrander:
    25 oktober 2012
    Ik geniet van al jullie verhalen, de een schrijft het nog mooier dan de ander. Anja ik denk dat wij straks van jou geen gazen meer weg mogen gooien met een randje wit er aan......
    Geniet van alles en ga door met jullie goede werk.
    Een groet aan allen.
  2. Marja:
    25 oktober 2012
    Ik mistte jullie alen dacht die zijn op vakantie, maar dit is toch wel geweldig . Ik geniet volop van alles wat jullie meemaken en doen. Petje af hoor.ga zo door.
  3. Marianne Spaai:
    25 oktober 2012
    Tja Anja, die trommel met gazen en korentang, zo zijn wij ook ooit begonnen!!. Lang geleden!!.. En als ik de verslagen lees, heb je van alles tekort behalve, de vliegen. Een vliegenmepper zal niet zoveel uithalen, of wel?. Zie je het al gebeuren op onze OK, bij de ortho?. Het zal niet altijd meevallen want jullie kunnen niet iedereen helpen. Toch wens ik jullie veel succes.
    Tanti saluti aan allen.
  4. Lidy Jansen:
    25 oktober 2012
    Hallo allemaal, wat leuk dat jullie ons op de hoogte houden. Echt boeiend om te lezen! Zie het zo voor me, heb er eigenlijk geen beelden bij nodig :)
    Succes komende week. Gr. Lidy
  5. Marianne Spaai:
    25 oktober 2012
    Tja Anja, met een gazentrommel en een korentang, zijn wij ook begonnen!!. Lang geleden!! Vervolgens lees ik dat er van alles tekort is, behalve vliegen. Dan helpt een vliegenmepper ook niet, of wel??. Zie je het al gebeuren bij ons op de OK, bij de ortho?. Het zal niet altijd meevallen maar toch hoop ik dat jullie veel mensen kunnen helpen. Veel succes en tanti saluti aan allen.
  6. Mariët:
    26 oktober 2012
    hoi Anja en Michiel, Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. het doet me erg herinneren aan de Sierraleonetijd van mij. We spreken gauw weer wat af Anja, als jullie terug zijn. Succes nog, enne niet ziek worden hè. Liefs Mariët
  7. Mariët:
  8. Ineke Mensink:
    26 oktober 2012
    Wat is dit boeiend om te lezen, maar ook triest als ik lees hoe jullie daar moeten werken en met welke te korten jullie daar toch een goed resultaat kunnen behalen. Wat hebben wij een geluk dat wij in het westerse wereld geboren zijn. Heel knap van jullie, misschien voor de volgende x eens contacten met de CSA of Gemma misschien hebben wij nog instrumenten over die wij niet meer gebruiken.
    Good luck verder