28. Pompen of verzuipen (door Bert)

22 maart 2014 - Mwanza, Tanzania

Het is weer Blog tijd! En Allejezus ( het is tenslotte een missie ziekenhuis waar we werken) wat gebeurt hier veel! Toen Erik, Anne en mij gister vroeg hoe we de eerste week vonden was het eigenlijk moeilijk om gelijk de juiste woorden te vinden: Geweldig, heftig, wat een hoeveelheid aan werk en wat een mooie ervaring waren zo’n beetje de eerste woorden. Nu ik er iets langer over na heb gedacht was sprakeloos misschien beter. Wat gebeurt hier veel, wat kunnen we veel en helaas wat een hoeveelheid aan werk moeten we nu al achterlaten. Het voelt alsof we op een soort expeditie Robinson zijn, waarbij we met ons team elke dag weer nieuwe uitdagingen krijgen en we weten dat het nooit ophoudt. Maar gelukkig is het team sterk en de spirit goed!

Voor  ons, als tropenartsen in opleiding, zijn chirurgie en gynaecologie de belangrijkste vakken in onze opleiding en wat een geluk hebben we dat we hier onder goede supervisie ervaring in kunnen op doen. Erik had al wel verteld dat deze twee weken een goede manier waren om eens volledig ondergedompeld te worden in de specialistische Tropengeneeskunde. Op dit moment hoop ik dat hij niet vergeet om ons aan het eind van deze twee weken ook even om hoog te trekken.

Onder begeleiding van Jantine heb ik deze eerste week een aantal keer mee kunnen lopen op de verloskamers. Gelukkig hoefden we niet verder te lopen dan de wachtkamer waar de eerste vrouwen al op de grond aan het bevallen waren. Bizar! Als je dan toch moet wachten op de dokter kan je maar beter wachten tot de dokter naar jou toe komt. Gewoon in alle rust met je armen onder het hoofd op de grond gaan liggen en je achtste kind baren. Gelukkig is de natuur mild en was de vloer schoon gedweild. It’s a boy en hij gezond. Ik moet al een beetje denken aan mijn zus (nu +/- 25 weken zwanger) die zometeen in de wachtkamer van het OLVG staat te persen J.

Ja, gelukkig leer je hier snel relativeren en is de Afrikaanse mentaliteit vrolijk, want anders zou je soms al snel de moed kunnen verliezen. Als door een bipolaire stoornis getroffen worden wij hier door de verschillende emoties heen en weer geslingerd en worden Anne en ik snel volwassen. Wat een ervaring en wat een werk. Veel zin om de aankomende week er weer vol voor te gaan! Hakuna Matata, it’s a wonderfull life.

1. Marian Wegerif:
    23 maart 2014
    Heel veel respect voor jullie allemaal,geniet van de mooie verhalen succes de laatste week.
  2. Edwin:
    23 maart 2014
    Bert, ik pinkte een traantje weg,weet volledig wat je bedoeld/voelt, fijn jou relaas te lezen, je komt anders terug. Nog een hulpvolle week gewenst.
  3. Geerke:
    23 maart 2014
    Wat een verhalen en dat in één week!! Hoop dat jullie goed hebben kunnen opladen tussen de giraffen, zebra's, pumba's en timons! Zet m op weer komende week en hou je taai! Liefs..
    PS: hoop toch wel dat ze Roos een bedje geven in het OLVG..;)
  4. Henrike:
    23 maart 2014
    Hopenlijk een beetje uitgerust in het weekend.
    nog een leerzame, succesvolle tweede week!
  5. Roos:
    Hoi Bert,
    Wat een ervaring, ik ben geloof ik ook een beetje sprakeloos als ik dit zo lees.
    En euh ja, ik hoop ook op een bedje....
  6. Anja vd Boom:
    23 maart 2014
    Je schrijft het zelf al, wat een ervaring en wat een vrolijke mensen. Succes voor komende week en we genieten van al jullie verhalen.
  7. Mama:
    23 maart 2014
    Hopelijk heb je een fijn weekend gehad. Wij wel met je beide zonen. Veel sterkte en werkplezier in de komende week, liefs, mama
  8. Corrie:
    24 maart 2014
    Wat een ervaringen hebben jullie opgedaan. Ik weet dat jullie heel anders terugkomen. Ik neem mijn petje voor jullie af.
  9. Christine Damsté:
    24 maart 2014
    Hoi Bert, Gisteren kwam ik je ouders tegen in het concertgebouw Amsterdam. Wel even een andere omgeving dan waar jij nu zit. Ik was natuurlijk erg benieuwd hoe het met je gaat en zodoende kreeg ik van je moeder de reisblog. Wat een indrukwekkende verhalen. Ik wens je heel veel succes!
    groetjes, Christine Damsté. ( je 'Engelse juf ' van al weer lang geleden)