6. Het blijft maar binnenstromen!

10 januari 2014 - Doetinchem, Nederland

Toen we in 2012 naar Tanzania gingen, werd door mijn vriendin Natasja intens meegeleefd. Ze steunde persoonlijk de inzamelingsactie van de jongens, en zocht naar andere manieren om nog meer bij te kunnen dragen.

Natasja werkt bij de firma Medtronic, metwie we als vaatchirurgen in het Slingeland Ziekenhuis nauw samenwerken. We plaatsen gezamenlijk kunstbloedvaten (stents) via de lies in de buikaorta. Dat is een procedure waar ze niet op zitten te wachten in de tropen. Doneren van met materiaal, zoals vorige keer Covedien had gedaan met al die hechtmaterialen, was geen optie.

Maar Medtronic heeft wel het “medewerkers vrijwilligers sponsoring programma”. Dit programma heeft ten doel actief vrijwilligerswerk van Medtronic medewerkers te ondersteunen. Het gaat dan om kleinschalige initiatieven in de gemeenschap, die bijdragen aan de verbetering van de gezondheidszorg in de wereld.
Toen ik Natasja in de loop van 2013  weer bestookte met mijn verhalen over wat we zoal wilden gaan doen, vroeg ze me met Erik te overleggen of ze een bijdrage kon leveren aan een project. Ze is opgeleid als röntgenlaborant, dus daar lagen mogelijkheden. In Sengerema staat een röntgenapparaat, maar er is nog wel wat te winnen aan kwaliteit van de beeldvorming. Bovendien koestert Erik al jaren de wens om röntgen op de operatiekamer te kunnen gebruiken. Dat klinkt misschien als luxe. Maar een gebroken arm of een been wordt nu zo’n beetje op het oog gezet. Door een (eenvoudig) röntgenapparaat met TV-scherm op de operatiekamer te gebruiken, kun je ter plekke zien hoe ernstig het bot gebroken is, en hoe het staat na zetten. De operaties worden daarmee eenvoudiger en met beter resultaat.

Maar er moet niet alleen een röntgenapparaat worden aangeschaft. Er moet bescherming zijn tegen de stralen voor degenen die ermee werken, bijvoorbeeld d.m.v. loodschorten, en er moet goede stroomvoorziening zijn.

Zo ontstond een mooi plan. Natasja gaat in Tanzania inventariseren wat nodig is om op de operatiekamers röntgen te kunnen gebruiken, en hoe we de noodzakelijke spullen daar kunnen krijgen. De eventuele financiële steun zouden we daar dan voor kunnen gebruiken.

En gisteren kwam het officiële bericht: het project is door Medtronic gehonoreerd met een cheque van €2000,.

Medtronic, Bedankt!!!!

1. Hennie van den Bosch:
    geweldig, veel succes!!
  2. Gerard Soethof:
    10 januari 2014
    Prettig om te lezen dat er nog steeds bedrijven zijn zoals Medtronic.
  3. Edwin:
    10 januari 2014
    Weer wat meer mensen die door zo'n topteam geholpen kunnen worden. De druppel op de gloeiende plaat , mag best n glaasje water worden!
  4. Susan:
    11 januari 2014
    Leuk om te zien dat de blog zelfs in Thailand gelezen wordt ☺️
  5. Marijke becks:
    mooi verhaal Susan goed bezig
  6. Pa Lemson:
    11 januari 2014
    Hartstikke mooi ,zeer goed van "medtronic"!!!
    Het is prima wat jullie doen en wel pro deo zodat alles voor het project besteed wordt.