5. De ploeg dijt uit!

5 januari 2014 - Doetinchem, Nederland

Allereerst een gezond, gezellig en gelukkig 2014 gewenst. De feestdagen zijn intussen achter de rug en ik ga zo de kerstboom aftuigen. De kerstmarkt van het Slingeland Ziekenhuis was een groot succes: €1843,50 voor Tanzania. Grote dank aan alle gulle gevers!
En inmiddels stromen de aanbiedingen tot sponsoring uit alle hoeken van Nederland binnen. Nouja, vooral uit de Regio’s Rotterdam en Eindhoven ;-).  Geweldig wat een enthousiasme van iedereen om ons werk daar te steunen. Zoals Giel Beelen zei toen hij uit het glazen huis kwam:”F#@k het cynisme, we kunnen de wereld redden met z’n allen!”
De donaties zijn van harte welkom op het rekeningnummer van de Stichting Vrienden Sengerema Hospital, te vinden op hun website: http://www.stichtingvsh.nl/. Deze stichting draait op vrijwilligers, en elke donatie gaat rechtstreeks in de projecten. Erik is nauw betrokken bij deze stichting en dankzij haar projecten wordt ons werk in Sengerema gesteund. Zo heeft de stichting in het afgelopen jaar gezorgd voor 5 nieuwe zuurstofapparaten en stromend water op 2 verpleegafdelingen. Het is onvoorstelbaar, maar vóórdien bestond de watervoorziening op de verpleegafdeling uit een grote ton waarin een kraantje geslagen was. Op is op, morgen is er weer een dag... Nu is er een belangrijke slag geslagen voor de hygiëne op de afdeling.

Achter de schermen is het Sengerema-team druk bezig met alle voorbereidingen. Zo zijn de tickets geboekt en is het team uitgebreid. Jantine Kamstra, schoonmoeder van Erik, komt ook dit keer de gelederen versterken. Zij heeft jaren gewoond en gewerkt in het ziekenhuis van Sengerema als verloskundige, en heeft in oktober j.l. het team ondersteund. Jantine zal onze jonge tropenartsen inweiden in de verloskundige zorg in de tropen. Een buitenkans om met zo’n ervaren verloskundige die ook nog eens vloeiend Swahili spreekt, te kunnen werken.

Nelia, die tijdens onze vorige missie voor ons zorgde, is haar oude huishoudster. En het huis waar wij vorige keer verbleven, is haar oude thuis.

Het belooft weer een bijzondere tijd te worden. Ik hou jullie op de hoogte!

1. Niek Versteegde:
    9 januari 2014
    Ha Susan,

Fijn om te zien dat je blog weer in de lucht is en dat je ons en alle anderen op de hoogte houdt van wat er gebeurt rondom de uitzending!! Erg leuk om je gedetailleerde verhalen te lezen :-)

Groeten,

Niek (Penningmeester stichting vrienden Sengerema Hospital)