7. Het regent zonnestralen!

11 januari 2014 - Doetinchem, Nederland

Het is winter, maar buiten lijkt het meer herfst. Het is een grijze dag en het regent. Omdat ik achterwacht heb, kunnen we niet echt de deur uit. Maar dat is prima, want ik wil lekker een dagje “niks”. De afgelopen weken moesten een aantal belangrijke documenten in orde worden gemaakt. Op 4 april, als we net terug zijn uit Tanzania, wordt de maatschap gevisiteerd. Er wordt dan nagegaan of we de opleiding tot chirurg goed georganiseerd hebben en of de kwaliteit van onze patiëntenzorg op orde is. Om dat te beoordelen moeten vele vragenlijsten worden ingevuld en gegevens  en protocollen worden verzameld.

De conceptversie van de documenten is gisteren verzonden en ik krijg pas na het weekend reactie om ze verder aan te passen. Dus heb ik even rust. Vooral in m’n hoofd. En eindelijk tijd om Monique te bellen. Dat is een verpleegkundige/wondconsulente uit het Màxima Medisch Centrum in Veldhoven. Van 1999-2002 heb ik met veel plezier met haar samen gewerkt in het Diaconessenziekenhuis in Eindhoven. En in 2012 stuitte ze per toeval op mijn blog. In oktober j.l. mocht ik “haar regionale wondsymposium afsluiten met een presentatie over wondzorg in Tanzania. Ik vond het best spannend, maar de zaal luisterde ademloos naar alle verhalen, af en toe hoofdschuddend over de stand van de medische zorg daar.

Rond oud & nieuw had Monique me ge-appt om haar even te bellen i.v.m. Tanzania. Vandaag hadden we allebei tijd. Ze vertelde dat ze 25 jaar in dienst is van het ziekenhuis en daarvoor een cadeau mag uitzoeken. “Je kunt van alles bedenken, maar eigenlijk heb ik genoeg kleding en spullen. Dus wil ik voor het geld graag nieuwe kleren voor de weeskinderen in Tanzania kopen. Kun jij dat voor me regelen?”

Monique is inmiddels, net als vele anderen, een beetje teleurgesteld in de vele liefdadigheidsinstellingen die toch nogal wat “overheadkosten” blijken te hebben.

“Via jou weet ik dat het goed komt”. Dus gaat het via mijn privé-rekening mee naar Tanzania waar ik het in Tanzaniaanse Shilling aan zuster Marie-José kan geven.

En mochten meer van jullie die route willen gebruiken: NL96RABO0344881148 t.n.v. M.S. Lemson, Doetinchem, ovv Donatie Sengerema wezen (voor de kinderen) of Donatie Sengerema ziekenhuis (voor het ziekenhuis). Elke cent is welkom!

Overigens heeft Stichting Vrienden Sengerema Hospital ook geen “overheadkosten”. De eventuele kosten voor website, kantoorartikelen etc worden door het bestuur zelf gedragen. Alle donaties gaan 1 op 1 naar de projecten, die te vinden zijn op de website. En wanneer onze uitzending bepaalde spullen of medicijnen nodig heeft, kunnen we ook op de Stichting terugvallen. Dus ook daar komt uw geld goed terecht.

Inmiddels is de zon doorgebroken en ik ga kleien met Tom.

1. Natasja:
    11 januari 2014
    Wat fantastisch!!!
    Monique een mooier cadeau kan je bijna niet "krijgen".
  2. Anja vd Boom:
    11 januari 2014
    Hee Susan goed bezig, en wat geweldig wat Natas en Monique voor Sengrema kunnen en willen betekenen. Chapeau!
  3. Angela en Wim:
    13 januari 2014
    Hallo Susan,

Geweldig, wat jullie allemaal doen!
    Veel Sukses.
  4. Pa Lemson:
    13 januari 2014
    Suzan je vergeet te schrijven dat jullie de vliegkosten uit eigen zak betalen en vacantiedagen inleveren .Hiervan akte .
    groetjes pa