Eerste ok-dag

26 september 2016 - Sengerema, Tanzania

Nadat we ons zondag gesetteld hebben in "ons" huis is het vanochtend vroeg op om om half 8 bij de overdracht te zijn. Hier worden de patiënten van het weekend besproken en worden wij voorgesteld. Alles in en om het ziekenhuis straalt nog een serene rust uit , de zon komt schijnt, bij de ingang van het ziekenhuis is het nog rustig. De taxi's, hier pikipiki's en toektoek's , staan  klaar om mensen te vervoeren en de eerste doeken worden gewassen en opgehangen door de vrouwen die er prachtig uitzien in hun kleurrijke kleding. Na de overdracht zijn we naar de ok gelopen waar we door Steven en Sjelembie heel hartelijk worden ontvangen.Daarna is het wachten tot het ok-programma begint, wanneer wie zal het zeggen. Maar geduld is een schone zaak dus we hebben een koffer en tassen meegenomen met een deel van de spullen die we hadden meegenomen uit Nederland .  De Meshgraft die ik bij elkaar heb gefietst en de dermatoom worden uitgebreid bestudeerd en we hebben afgesproken dat ik daar nog een uitgebreidere uitleg over ga geven aan het personeel van de CSA. Het is fijn om nieuwe instrumenten mee te nemen maar ze moeten natuurlijk zorgvuldig worden schoon gemaakt en onderhouden. Rond de middag konden we beginnen aan onze eerste operatie, het afdekmateriaal , het ok-instrumentarium en de niet optimale steriele omstandigheden, de nog altijd aanwezige vliegen, de openstaande deuren het was wel weer schakelen. Het mobiele telefoonverkeer is met de vaart der volkeren meegegaan dus deze gaan tijdens de ingreep gewoon af en worden opgenomen ik versta het niet maar kon mij niet voorstellen dat het werk gerelateerd isHelaas is er op dit moment een groot tekort aan alles dus we zijn blij dat we veel bij ons hebben. Vandaag hebben we ouderwets een steeldepper ingebracht in plaats van de E.E.A.knots om een lage naad te kunnen maken  Olga de eerste patiënt is al geholpen voor postoperatieve pijnstilling met de tramadol die je hebt meegegeven. Wij, Michiel , Susan en ik zijn klaar voor vandaag terwijl Erik S, Erik W en Celine nog een volle poli hadden. Morgen en de rest van de week is het ok- programma al weer grotendeels gevuld . We hebben er zin in.

1. Stella:
    26 september 2016
    Heerlijk Suus
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal
    !
  2. Marjo:
    26 september 2016
    Mooi verslag, zus.
    Papa volgt jullie ook elke dag.
  3. Moniek Klein Holkenborg:
    28 september 2016
    Anja en Michiel leuk verhaal. Kan me via jullie verhaal helemaal voorstellen hoe het gaat. Jullie zien er herkenbaar uit op de foto's. Ben benieuwd wat nog komen gaat. groetjes Moniek