4. Even voorstellen...

9 december 2013 - Doetinchem, Nederland

Morgen is de jaarlijkse kerstmarkt in het Slingeland Ziekenhuis. Alle werknemers krijgen dukaten, die ze op een markt van lokale middenstanders in het Auditorium van het ziekenhuis mogen opmaken. De Stichting vrienden voor Sengerema staat er dit jaar ook weer om dukaten in te zamelen t.b.v. de uitzendingen.
Om de kraam aan te kleden moesten we wat spullen en foto's bij elkaar zoeken. Tijdens die zoektocht kwamen naast foto's ook allerlei filmpjes voorbij. Ed en ik hingen ademloos voor de laptop. De dieren op Safari, de jongens in het huis, visite lopen in het ziekenhuis, Nelia die aan het zingen was. We waren even terug...

Helaas zullen Edwin, Bert en Tom deze keer net als jullie vanuit Nederland via de Blog meegenieten. Moeder gaat alleen op stap.

Nouja, niet ècht alleen natuurlijk. Het team van de aanstaande missie bestaat uit de volgende personen: Erik Staal, algemeen en traumachirurg, 5 jaar tropenarts geweest in het ziekenhuis in Sengerema, leider van de troep die de contacten onderhoudt en het team samenstelt afhankelijk van de vraag vanuit Sengerema en de beschikbaarheid van ondersteuning daar. Paco Heijmans, anesthesioloog en vóór zijn opleiding 3,5 jaar werkzaam geweest als tropenarts in het noorden van Zuid-Afrika. Hij zal de narcose en de pijnstilling na de operatie verzorgen en de anesthesie medewerkers scholen. Bert van Enter en Anne de Lepper zijn tropenartsen in opleiding. Over 1,5 jaar moeten zij in ziekenhuizen zoals het Sengerema Designated District Hospital als zelfstandig tropenarts kunnen functioneren. Nu mogen ze nog leunen op de expertise van de oudere garde. Zij zullen bij operaties assisteren en onder supervisie operaties uitvoeren. En ondergetekende, algemeen en vaatchirurg, en helemaal gelukkig dat ik weer mee kan en mag.

De teamleden bekostigen de uitzending zelf, maar er is nog altijd geld nodig voor pijnstillers, antibiotica, gips, chirurgische instrumenten en hechtmaterialen. Daarom zijn alle dukaten en donaties van harte welkom. Elke euro gaat 1 op 1 naar Tanzania.

1. A hofstra:
    10 december 2013
    geweldig verhaal enfijn dat u er weer naartoe mag
    wij hopen dat ht ook weer een succes wordt.
  2. Sanne:
    10 december 2013
    Goeie timing Suus!!! Ik zal eraan denken.