Laatste dag

6 oktober 2016 - Doetinchem, Nederland

Wat vliegt de tijd en inderdaad het klopt de tweede week is voorbij gevlogen. We beginnen onze dag meestal op de veranda om rustig wakker te worden met kopje koffie en wat mail/whats app activiteiten. De meeste ochtenden is het hier heerlijk. De afgelopen week hebben we het programma kunnen draaien zoals we gehoopt hadden. De patiënten met klompvoetjes, correctieosteotomieën en struma's, we hebben weer veel patiënten blij kunnen maken. Daarnaast hebben we gisteren nog een non-union,niet genezende, humerusfraktuur gedaan . De patiënt lag al ruim een week in het ziekenhuis bleef op eigen initiatief iedere dag nuchter, terwijl wij aangaven dat het programma het niet toeliet. Gisteren kon ze doordat een andere patiënt niet was gekomen onverwacht geopereerd worden en werd haar nuchter zijn beloond.In het begin van de week hadden we de klein fragmentset compleet gemaakt met titanium schroeven en platen in het Slingeland verzameld. Deze patiënt was vandaag, een dag na ok, zo ontzettend blij en dankbaar, echt aandoenlijk, hier doe je het oa voor! Datzelfde geldt voor de patiënt die Susan gisteren heeft geopereerd aan een littekenbreuk, ook geen plaats toch blijven wachten en inderdaad toch geopereerd. Ook de bloedleegtebanden die wij na een keer weggooien worden volop gebruikt. Je kunt ze misschien wel niet naar Nederlandse maatstaven schoonmaken maar water en een sopje en een stevige borstel doen het prima. Deze week weer een soort van voorbeeldfunctie gehad, hoe maak je de instrumenten schoon, hoe bewaak je steriliteit, hoe houd je de instrumententafel overzichtelijk enz enz. Dat is dan wel weer fijn dat mensen aangeven dat prettig te vinden, je hoeft het niet te zeggen maar er wordt gevraagd waarom je iets doet en dan kun je uitleg geven. Ik hoop dat ze het ook als wij weer weg zijn vasthouden. Wat ook grappig was dat er een soort van internationale "toplijst" hing. Keurig met daarop de vragen die wij standaard stellen voor we beginnen. Ik vroeg of ze dat ook gebruikten. Nee was het antwoord want we hebben geen lijsten ,  ik gaf aan dat je de papieren niet hoeft te hebben maar toch de vragenlijst kunt doornemen. Deze week ook weer veel opruimwerkzaamheden verricht , al losse hechtingen die overal lagen verzameld en geordend. Deze keer was de hoeveelheid materialen die er was bedroevend. Susan heeft daar in haar blog al e.e.a. over verteld. Wij hadden in grote lijnen alle materialen bij ons en wat over is kunnen ze de komende tijd gebruiken. De boor en zaagapparatuur die Erik S zelf heeft gekocht gaan aan het einde van de week wel weerbaar de opslag om te voorkomen dat het de volgende keer kapot of verdwenen is. Het blijft een werkplek van uitersten maar aan het einde van deze twee weken zijn we het met elkaar eens dat het weer een goede uitzending is geweest. Zeker wat punten om over na te denken en die we misschien liever anders hadden gezien, maar we waren een fantastisch team en hebben met elkaar genoten. anja

1. Diana Seegers:
    6 oktober 2016
    Julie doen/ hebben goed werk geleverd. COMPLIMENTEN!!!