OPD (outpatients department = polikliniek) (Anja)

22 oktober 2012 - Sengerama, Tanzania

Vanochtend om half 8 met z’n vijven naar de overdracht geweest. Het was een uitgebreide bespreking want het hele weekend werd doorgesproken. Daarna werden we keurig voorgesteld.

Daarna hebben we de taken verdeeld. Susan is met dr.Ann, een Amerikaanse chirurg, de afdeling opgegaan, Maarten is naar de kinderafdeling gegaan om de patientjes die we gisteren al gezien hebben in kaart te brengen. Michiel is naar de ok gelopen en trof daar een anesthesiemedewerker aan en zich de weg heeft laten wijzen en de meegebrachte spullen laten zien. Erik heeft mij meegenomen naar de poli. Daar moest eerst nog even de schoonmaker aan de gang maar vanaf ongeveer 9.0 0uur was het hele politerrein vol met kleurrijke patienten met hun familieleden. De meesten hebben daar gewoon! de hele dag gezeten. Uiteindelijk waren we na 19.30 met de laatste patient klaar en ik kan je zeggen ik heb nauwelijks een kind, en die waren er velen, horen huilen of zeuren. Ik heb de administratie voor Erik gedaan en samen met hem de planning voor het ok-programma voor komende week gemaakt. Het programma is reeds vol met enorme struma’s (Krop), klompvoetjes , correcties voor X- of O-benen, littekenbreuken om u tegen te zeggen en re-laparotomieen voor opheffen ileo- of colostoma. Daarnaast waren er verschillende jonge patienten die met een reeds langer bestaande onderbeenfraktuur  of geluxeerde heup gewoon wandelend de polikliniek binnen kwamen lopen. De jonge patientjes maakten we allemaal blij met de knuffels die we bij ons hebben en de oudere kinderen waren helemaal happy met een pen. Tijdens de poli loopt jan en alleman zomaar de spreekkamer in terwijl er andere patienten zitten. Van de electricien die een lamp komt vervangen tot medewerkers die Erik komen begroeten.Tussentijds zijn we door Ed gelukkig voorzien van water en een banaan anders was het wel een hele lange dag geweest.

Vanavond na het eten het ok-programma met elkaar doorgenomen en morgen weer vroeg nar de kliniek.

Kwa heri Anja

1. Gemma:
    23 oktober 2012
    Hoi Anja, zet hem op. Verwacht niet teveel en alles komt goed...
  2. Carolyn:
    23 oktober 2012
    Hoi Anja en team
    Wat kunnen jullie het leuk vertellen
    Ik kijk uit naar de indrukwekkende verhalen. Het is net een soap serie maar dan in het echt. Lang leef de reddertjes!
  3. Hjalmar:
    25 oktober 2012
    Anja,
    Wat leuk om dit allemaal te lezen wat een ervaring rijker ben je als je terug komt. Het improviseren met wat je hebt lijkt me soms moeilijk als je ziet wat we hier allemaal hebben! Zet hem op!