9. Verzamelwoede

26 februari 2014 - Doetinchem, Nederland

De weken vliegen voorbij, en over 2½ week vliegen wij. Op de Team-Sengerema-groeps-app vliegen de berichten over en weer, over alle spullen die we al verzameld hebben en nog moeten verzamelen. En iedereen om ons heen doet mee aan de verzamelwoede.

Natasja maakt handig gebruik van haar uitgebreide netwerk. Zo krijgen we via allerlei ziekenhuizen en via Covedien bakken met hechtmaterialen. http://www.bambam.nl, een website voor babycadeautjes, stuurt ons 4 luistertoeters om de hartslag van de ongeboren baby’s te kunnen controleren. En we hebben offertes voor betaalbare 2e hands röntgenapparaten.

Anne verzamelt via de kraamafdeling haakjes om vliezen te breken. Het zijn eenvoudige doch doeltreffende instrumentjes om een bevalling die niet vordert een beetje op gang te helpen. Bij ons “wegwerp”, maar prima meerder keren te gebruiken. Dus prima voor Sengerema.

Bert is druk met stethoscopen inzamelen, en op mijn rekening komen giften binnen van familie en vrienden voor de weeskinderen en voor spullen t.b.v. ons werk.

Paco heeft via B.Braun Medical BV en Pajunk apparaatjes geregeld waarmee je zenuwen kunt lokaliseren. Door bij zo’n zenuw een verdovende vloeistof te spuiten, kun je de pijn in het gebied van die zenuw voor enkele uren uitschakelen.  Zo kun je de eerste uren na een operatie, wanneer de pijn het hevigst is, overbruggen zonder zware pijnstillers die nauwelijks verkrijgbaar zijn. Zeker voor de correctie van de klompvoetjes is dat geen overbodige luxe.

Jantien de stomazuster (niet te verwarren met Jantine die meegaat) heeft dozen met stomamaterialen en catheters die nog een plek in onze bagage verdienen. Verder zijn er handschoenen, verbandmaterialen, platen en schroeven voor botbreuken, bloeddrukmeters, zuurstofgehalte meters en instrumenten die mee moeten. En hebben we dankzij m’n ouders, schoonouders en tantes nog een tas met brillen.

Als je zo aan het verzamelen bent, vraag je je soms af waarom we zoveel dingen alleen maar in “disposable” versie hebben in de gezondheidszorg. Nieuw produceren is blijkbaar goedkoper dan reinigen en hergebruiken. Bovendien draaien we door in de veiligheidsvoorschriften. Bedrijven willen schadeclaims wegens problemen met hun product voorkomen. Daarom garanderen ze de veiligheid van hun product alleen bij eenmalig gebruik. Het ziekenhuis moet veilig werken, dus mogen we spullen dankzij die garantie slechts eenmalig gebruiken. Een fraai maar duur staaltje cirkelredenatie.

Gelukkig kunnen wij daar nu handig gebruik van maken en nemen we de spullen graag mee naar Tanzania. "Elk nadeel heb z’n voordeel!”

1. Gerard Soethof:
    26 februari 2014
    Elke nieuwe bloem maakt de wereld een beetje mooier.
    Elke druppel op de gloeiende plaat maakt de plaat wat minder heet.
    Elke inzet om leed te verzachten is waardevol.
  2. Monique:
    26 februari 2014
    Wat zijn jullie fantastisch bezig!!!
  3. Marian Wegerif:
    27 februari 2014