Volle bak ok

27 september 2016 - Sengerema, Tanzania

Dit is onze tweede dag en in we gaan allemaal naar de ok. Om 8 uur zat de deur nog op slot maar via de achterdeur konden Michiel en ik toch naar binnen zodat we de drie koffers die we bij ons hadden konden opruimen. Verband, gips, handschoenen, hechtmateriaal het komt allemaal goed van pas. Vandaag heb ik op de ok bij Erik S en Celine gestaan. Michiel pendelt op en neer tussen de twee operatiekamers  net als "thuis", omdat we Steven als anesthesiemedewerker hebben die naast deze taak nog vele andere taken heeft komt het regelmatig voor dat hij in geen velden of wegen te bekennen is. Ons programma bestond uit patiëntjes met klompvoeten en correctieosteotomieen. Het blijft altijd bijzonder om de kinderen met hun ok-hemd ,of niet , over de gang te zien lopen en op tafel getild te worden. Geen vader/moeder , spelleidster , hup kap op de neus en goed vasthouden. Zr. Marie Joze heeft een aantal maanden geleden van gedoneerd geld nieuw afdekmateriaal gekocht, wat heerlijk om in katoenen ok- kleding zonder gaten te kunnen werken. De handpomp om bloedleegtebanden op spanning te houden werkt erg handig, nog iets voor in Nederland heb je niet zo'n onhandige kast op infuuspaal en perslucht nodig. Ik had nog niet met de door ons  bedachte zaag/boorconstructie gewerkt, wat een verademing . Kan in Nederland niet meer maar om Makita boor en Bosch zaag te steriliseren en als de accu er inzet deze afdekken met een handschoen met touwtje heeft wel wat. Het werkt uitstekend. We hadden aan het eind weer 5 kinderen waar de beentjes weer recht stonden dus dat gaf weer een tevreden gevoel. Zoals Susan al schreef bij thuiskomst een ouderwets Nederlandse maaltijd door Neelia bereid en dan nog lekker chillen buiten onder het afdak. Anja

1. Pa Lemson:
    28 september 2016
    Een leuk stukje , zo leer ik jullie een beetje kennen .
    Ik heb grote bewondering voor jullie .