week 2

3 oktober 2016 - Sengerema, Tanzania

Onze tweede week is goed gestart , de ok begon wel niet om 8 uur maar voor Tanzaniaanse begrippen begonnen we op tijd. Vorige week was er zoveel oponthoud door allerlei onduidelijke redenen dat Erik S met het hoofd OK gesproken heeft wat resulteerde in een goed georganiseerd programma, de wisseltijden waren kort en we hebben veel kunnen doen. Op een van de afdekpakketten stond dr.Staal , dit om ervoor te zorgen dat niemand anders dit pakket mocht gebruiken en wij gegarandeerd konden starten? Het  is zo jammer dat als je hier maar twee weken bent het ok-programma niet optimaal benut wordt. Erik S had een programma met klompvoetjes en correctie-osteotomieen . Een meisje had een zodanige standafwijking  van haar benen dat we voor en na de ingreep foto's hebben gemaakt. Het lengteverschil was zeker wel 15cm. Voor zo'n meisje maakt dit uiteindelijk wel een groot verschil of ze normaal in het arbeidsproces komt of in het slechtste geval in de prostitutie. Het is een pijnlijke ingreep maar mbv goede pijnmedicatie zat ze aan het einde van de middag helemaal happy te wezen . Het genezingsproces duurt nog wel even maar het begin is gemaakt en het ziet er prachtig uit. De kinderen die hier geopereerd worden worden bij binnenkomst gescreend of ze al dan niet geschikt zijn voor een ruggenprik. Is een patientje coöperatief dan wordt een ruggenprik geprobeerd anders wordt een andere anesthesietechniek gekozen. De anesthesiemedewerkers versta ik niet goed genoeg maar meestal krijgen ze de kinderen wel stil.  Susan had op haar programma schildklieroperaties staan. Het zijn de echt grote schildklieren die je in Nederland nauwelijks ziet. Patiënten lopen er vaak al jaren mee rond , gaan eerst langs allerlei healers, te zien aan de krasjes die op schildklier worden gemaakt, en gaan dan uiteindelijk naar het ziekenhuis. We gaan vandaag met daglicht naar huis het was voor zevenen, ook wel een keer fijn. Bij thuiskomst hoorde ik de oehoes en samen met Neelia zijn we op zoek gegaan om ze te fotograferen. Zo gauw de beesten in de gaten hebben dat je ze zoekt vliegen ze weg, wat een spanwijdte. Na het eten was het weer lekker buiten zitten en het blog schrijven.

1. Tonnie Asveld_Becks:
    3 oktober 2016
    Nog een fijne week,het was weer fijn om te lezen.
  2. Maria Schenning:
    4 oktober 2016
    Hardwerkende mensen,
    Wat een goede verhalen en dat elke dag weer opnieuw!
    Petje af voor jullie allen en tussendoor ook nog leuke anekdotes!
    Hard werken en ook genieten op z'n tijd.
    Voor de rest van de week nog veel succes!
    Vriendelijke groet van Maria en Willem